مجتبی عراقچی، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: با لغو تحریم‌ها در بازارِ فرش تغییری صورت نخواهد گرفت، زیرا ما نمی‌توانیم در این حوزه با کشورهایی که در این زمینه جلو افتاده‌اند رقابت داشته باشیم تنها در صورتی این اتفاق می‌افتد که دولت به ما کمک کند.

وی در مورد بسته خروج از رکود دولت گفت: در این بسته متأسفانه هیچ حمایتی از فرش صورت نگرفته است، و این در حالی است که فرش هنر و صنعتی داخلی و ایرانی است.

وی تأکید کرد: در تولید یک فرش 80 درصد هزینه مربوط به مزد کارگر است و 20 درصد مربوط به مواد اولیه است که آن نیز اکثرا داخلی است. بنابراین می توان گفت که این صنعت اشتغال زایی زیادی ایجاد کرده اما متأسفانه مورد توجه مسئولین قرار ندارد.

عراقچی ادامه داد: فرش یک هنر- صنعت است، در رابطه با بخش هنر آن ایران همچنان حرف اول را می‌زند اما در رابطه با بخش صنعتی آن به این دلیل که کشورهایی مانند هند و پاکستان و افغانستان به ارزانی فرش تولید می‌شود بنابراین ما نمی‌توانیم به راحتی در این زمینه با آن‌ها رقابت داشته باشیم لذا بازارهای جهانی‌مان را از دست می‌دهیم.

وی اضافه کرد: حداقل دولت همان طور که از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش مالیات نمی‌گیرد از فروشندگان نیز مالیات دریافت نکند و آن‌ها را از مالیات معاف کند. در صورتی که مالیات در سال 93 و 92 نسبت به سال‌های قبل 10 برابر شده است. من می‌خواهم بپرسم در رابطه با فرش چه شکوفایی اقتصادی شده است که مالیات را این چنین افزایش داده‌اید؟

عراقچی گفت: بازار در حال حاضر با رکود بسیار زیادی مواجه است، به طوری که بیشتر فرش فروشان کار خود را رها کرده‌ و به شغل‌های دیگر رو آورده‌اند، دوست دارم بروید و بازار عباس آباد را ببینید، بازاری که تا چندی پیش یکی از بزرگترین بازارهای فرش ایران بود الان تبدیل شده به مغازه‌های فروش لباس‌های ترک و چینی.

وی افزود: این به این معنا است که اشتغال زایی کارگران ما تعطیل شده و تبدیل شده به مکان‎‌هایی برای فروش دسترنج کارگر ترکی و چینی.

رئیس اتحادیه فرش فروشان تصریح کرد: در رابطه با طرح اعطای وام که به کالاهای خانگی تعلق می‌گیرد هیچ نامی از فرش دستباف نیز نیامده است، در بسته خروج از رکود دولت حمایت از ماشین و لوازم خانگی به چشم می‌خورد اما هیچ گونه حمایتی از فرشی که با زحمت کارگر ایرانی تولید می‌شود در میان نیست.

وی بیان داشت: اگر دغدغه دولت این است که کارخانه‌های تولیدی تعطیل نشوند پس چرا آن کارخانه تولید فرشی را که 2هزار کارگر و کارمند دارد و در حال تعطیلی است حمایت نمی‌کند؟

عراقچی اظهار داشت: بحث ما هم فرش‌های هنری نیست که بگوییم از نظر قیمت قابل رقابت با فرش‌های صنعتی نیست، فرش‌هایی دستباف هستند که با قیمت بسیار ارزانتر به فروش می‌رسد و قابل رقابت با فرش‌های ماشینی هستند.