حسین ابویی مهریزی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با «نسیم» در خصوص حواشی موجود برای نگارش برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: از همه منتقدان برنامه راهبردی تشکر می کنم، اما متاسفانه شخصی به عنوان تیم طراح در خصوص چگونگی نگارش برنامه مصاحبه کرده که اسم خود را هم مشخص نکرده و این کار به هیچ وجه درست نیست.

وی با بیان اینکه در دوران وزارت صنعت چنین تیمی برای نگارش برنامه راهبردی وزارت صنعت وجود نداشته است گفت: در وزارتخانه من به عنوان معاون برنامه ریزی مسئول تدوین این برنامه بودم و بعد از من هم آقای اتابکی به عنوان معاونم و البته دیگر معاونین معاونت برنامه ریزی در نگارش برنامه راهبردی وزارت صنعت نقش داشتیم.

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: کسی که در مورد برنامه صحبت کرده و خود را به عنوان عضو تیم طراحان معرفی کرده وقتی نظرش برای من اهمیت دارد که خودش را معرفی کند. تا این شخص خودش را معرفی نکند ما چنین شخصی را به رسمیت نمی شناسیم.

ممکن است نعمت زاده تذکر داده باشد، برنامه را زودتر تحویل بدهید مگر اشکالی دارد؟

ابویی با اشاره به حرف و حدیثها در خصوص تذکر نعمت زاده به نویسندگان برنامه در خصوص تحویل سریعتر این برنامه به نسیم عنوان کرد: ممکن است که وزیر به عنوان متولی یک وزارتخانه یک تذکری هم به نویسندگان بدهد که برنامه را سریعتر آماده کنید این چه اشکالی می تواند داشته باشد؟

وی با رد همکاری با موسسه پژوهشهای بازرگانی برای نگارش برنامه راهبردی بیان کرد:  هیچ کس از موسسه پژوهش های بازرگانی برای نگارش برنامه با ما همکاری نکرد و ما با آقای رضوی هم در خصوص این ادعا صحبت کردیم. اگر فردی خود را نویسنده برنامه معرفی می کند از من به عنوان معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، حکمی به عنوان عضو تیم نویسنده و یا مشاور نویسندگان آن ارائه دهد بعد برای مصاحبه به رسانه ها رجوع کند. ما کسی را به عنوان عضو تیم طراحان نگارش برنامه قبول داریم که حکمی از بنده با وزیر محترم برای این منظور داشته باشد.

این نقدهایی که درباره برنامه راهبردی در رسانه ها منتشر شد نقد نبود

معاون وزیر صنعت در واکنش به انتقادات مطرح شده در خصوص جزئیات برنامه راهبردی وزارت صنعت گفت: من هنوز نقدی از برنامه وزارت صنعت ندیدم که بخواهم در مورد آن اظهار نظر کنم و این مطالبی که منتشر شد به نظر من نقد نبود.

ابویی در خصوص انتقادات مطرح شده درباره عدم مشورت وزارت صنعت با بخش خصوصی برای نگارش برنامه راهبردی بیان کرد: تلقی ما از مشورت با بخش خصوصی این نبوده که با 4 هزار بنگاه صنعتی صحبت کنیم. ولی به عنوان مثال برای نگارش برنامه فولاد، دبیر انجمن فولاد حضور داشته و صورت جلسه با امضای دبیر این انجمن موجود است.

وی افزود: در تمام مراحل نگارش برنامه بخش خصوصی حضور داشته و کار به این شکل نبوده که آنها آخر کار برگه صورت جلسه را امضا کنند.

معاون وزیر صنعت در پاسخ یه انتقادات درباره تعیین تکلیف دولت برای بخش خصوصی در این برنامه عنوان کرد: ما برای بخش خصوصی تعیین تکلیف نکردیم ولی گفتیم براساس نظر کارشناسان و فعالان بخش خصوصی تا پایان سال 1404 به عنوان مثال مقدار خاصی خودرو و یا یخچال می توانیم تولید کنیم.

از هر انجمن فقط دبیر آن را به رسمیت می شناسیم

ابویی مهریزی گفت: ما برنامه راهبردی را برای همه انجمنها و اتاقهای بازرگانی فرستادیم. برای خانه صنعت و معدن هم فرستادیم. این برنامه جای تغییر دارد و هنوز راه تغییر در آن بسته نیست. ما از هر انجمن دبیر انجمن را به رسمیت می شناسیم چون به انتخاب اعضای انجمن انتخاب شده و چکیده و عصاره انجمن محسوب می شود.

همین که از صادرات و واردات و شبکه توریع در برنامه صحبت کردیم یعنی به بخش بازرگانی توجه شده است

وی با رد نظر منتقدان در خصوص بی توجهی به بخش بازرگانی در برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ما به هر دو بخش صنعت و بازرگانی با هم توجه کردیم. وقتی از صادرات و واردات و شبکه توزیع صحبت می کنیم و وقتی از کاهش هزینه مبادلات صحبت می کنیم، یعنی به تجارت توجه کرده ایم. مگر اینها تجارت نیست؟ در تدوین سیاستها و راهبردها کسانی که از بخش بازرگانی حضور داشتند از بخش صنعت و معدن کمتر نبودند. آقای خسروتاج آقای افخمی راد آقای رضوی و همچنین مدیرکلهای وزارت صنعت در تدوین برنامه حضور داشتند.

معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرد: کارشناسان و اساتید و صاحب نظران بگویند کدام قسمت بخش بازرگانی ایراد دارد. اما ما برنامه را به یک مرحله ای رساندیم و هنوز جمع بندی نکردیم بنابراین در حال حاضر جرمی را مرتکب نشده ایم. حالا دیگران کمک کرده و برنامه را بهتر کنند. کم و کسری برنامه صرف یک یا دو ماه آینده مشخص می شود.