در حال حاضر 36 میلیون متر مربع کاشی و 25 میلیون تن سیمان در انبارها وجود دارد و قیمت فولاد هم به دلیل نبود بازار افت کرده است. وابستکی اقتصاد به نفت همان80 درصد است/ رکود به قدری است که پروژه ای برای کلنگ زنی وجود ندارد

حیدر مستخدمین حسینی معاون وزیر اسبق اقتصاد در گفتگو با «نسیم» در خصوص تبعات کاهش بی سابقه بودجه عمرانی در بهار امسال اظهار کرد: کاهش بودجه عمرانی، اشتغال و سرمایه گذاری را تحت تاثیر قرار خواهد داد، رکود را عمیق تر کرده و آن را به بنگاههای اقتصادی تسری می دهد. در حال حاضر 36 میلیون متر مربع کاشی و 25 میلیون تن سیمان در انبارها وجود دارد و قیمت فولاد هم به دلیل نبود بازار افت کرده است.

مستخدمین حسینی خاطرنشان کرد: این افت قیمت ربطی به کاهش تورم ندارد و دلیل آن عدم وجود فعالیت است. به محض این که فعالیتها از سر گرفته شود قیمتها افزایش خواهد یافت. نگرانی ما از این است که شروع یکباره فعالیتها، تورم را به دنبالش خواهد داشت. در حال حاضر دولت اشتباهی که می کند این است که فکر می کند تورم را آگاهانه و با سیاستهای خودش پایین آورده است در حالی که با به تعطیلی کشاندن فعالیتهای بنگاهی و اقتصادی تورم را پایین آورده و این خطرناک است. به هر حال دولت وقتی بخواهد اولین جهش را ایجاد کند همه تورمی که در این یک دو سال کاهش پیدا کرده، بلعیده خواهد شد.

وی با انتقاد از افزایش بودجه جاری دولت به نسیم بیان کرد: افزایش بودجه جاری دولت در 10 سال اخیر بی سابقه بوده است و می تواند به افزایش تورم کمک کند، زیرا تولیدی در آن صورت نگرفته است که جلوی تورم را بگیرد.

دولت یازدهم هزینه های جاری خود را افزایش داده است

این اقتصاددان افزود: متاسفانه دولت یازدهم هزینه های جاری خود را افزایش داده و شاهد این هستیم که برخی از وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی در استانهای مختلف مشغول ساخت و ساز و هزینه های اضافی هستند که این مسئله نه تنها بار دولت را سبک نمی کند بلکه هزینه های زیادی را هم بر دوش دولت قرار می دهد.

حیدر مستخدمین حسینی در خصوص علل کاهش بی سابقه بودجه عمرانی در فصل بهار نیز به نسیم امسال اظهار کرد: به طور کلی در سه ماهه ابتدای سال مقدار تخصیص بودجه بسیار پایین است و علت آن هم این است که مراحل تصویب بودجه در مجلس و شورای نگهبان در روزهای آخر سال طی می شود، بنابراین آئین نامه های اجرایی آن آماده نشده است.

وی افزود: آئین نامه اجرایی بودجه ها معمولا در ماه اول سال تدوین می شود، بنابراین بودجه برای نگارش آئین نامه اجرایی ابتدا به هیات وزیران می رود و سپس برای تخصیص آماده می شود که درآن بخش هم بودجه های جاری که مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان دولت است و هزینه های خود دولت هم در اولویت قرار دارد.

وی با بیان این مطلب که تخصیص بودجه عمرانی در فصل بهار همیشه کمتر از دیگر فصلها بوده است گفت: به عنوان مثال وزارت راه و شهرسازی باید آئین نامه ها را آماده کرده و به کمیسیون اقتصادی دولت ببرد و سپس از کمیسیون به هیات وزیران ارجاع داده شود و با توجه به این که جلسات هیات دولت هم تنها دو بار در سال است، قاعدتا تخصیص بودجه عمرانی زمان می برد.

دولت بودجه 94 را به دلیل پیش بینی غلط قیمت نفت از همان ابتدا با کسری بست

مستخدمین حسینی در تشریح شرایط دولت برای تخصیص بودجه عمرانی در سال جاری به نسیم تصریح کرد: امسال یک شرایط ویژه ای برای دولت به وجود آمد، زیرا بودجه از همان ابتدا با کسری بسته شد، چون رقم بالایی برای درآمد نفت در بودجه دیده شد، ولی قیمت نفت به شدت کاهش پیدا کرد و هنوز هم این روند ادامه دارد.

وی بیان کرد: با توجه به فراز و نشیبهایی که در قیمت نفت وجود داشته و بیشتر هم در معرض سقوط قرار داشته، هنوز قیمت نفت آن قیمتی نیست، که در بودجه مقرر شده و از آن پایین تر است.

معاون وزیر اسبق اقتصاد به عامل دوم کاهش تخصیص بودجه عمرانی در بهار امسال اشاره  و عنوان کرد: یکی هم بحث درآمدهای مالیاتی است، زیرا سال مالی شرکتها اکثرا در پایان سال است و آنها  4 ماه هم فرصت دارند که اظهار نامه خود را بدهند تا در مجمع به تراز و حسابهای مالی آن شرکت رسیدگی شود. قدم بعدی که باید برداشته شود پرداخت مالیات است. بنابراین خزانه در ابتدای سال با رقم بالایی رو به رو نیست و موجودی آن پایین است.

مستخدمین حسینی گفت: در شرایطی که قیمت نفت ما بالا بود و مشکلی نداشتیم، اصلا این مسئله را احساس نمی کردیم. شرکت ملی نفت پول را در خزانه بانک مرکزی می ریخت و خزانه بانک مرکزی هم تبدیل به ریال می کرد و پول توزیع می شد، ولی امسال این مشکل به خوبی احساس شد.

دولت در خصوص کاهش تعداد یارانه بگیران شفاف سازی نکرده است

وی با اشاره به افزایش هزینه های دولت تاکید کرد: خصوصی سازی تاثیر خاصی در کاهش هزینه های دولت نداشته و اقتصاد ما همان 80 درصد وابستگی به درآمدهای نفت را دارد. هزینه دیگری هم به دوش دولت افتاده و آن هم یارانه هاست که ماهی 3500 میلیارد تومان است. البته دولتمردان هزینه واقعی آن در ماههای اخیر را هم منتشر نکردند و مشخص نیست که بالاخره چند نفر را کم کردند.

معاون وزیر اسبق اقتصاد بر همین اساس بیان کرد: هزینه های دولت نسبت به سالهای گذشته نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه بیشتر هم شده است بنابراین اولین ارقامی که وارد خزانه می شود صرف هزینه های دولت مانند حقوق و دستمزد می شود، بنابراین چیزی باقی نمانده که دولت به عنوان بودجه عمرانی تخصیص دهد.

مستخدمین حسینی خاطرنشان کرد: من یکی از کارشناسانی بودم که نسبت به سیاست دولت که فقط شاخص تورم را مورد توجه قرار داد، انتقاد داشتم، زیرا دولتمردان رکود را رها کردند. نشانه رکود این است که سطح فعالیت بنگاههای اقتصادی کاهش پیدا کرده و بودجه عمرانی کمتری هم تخصیص داده می شود.

رکود به قدری است که پروژه ای برای کلنگ زنی وجود ندارد

وی با انتقاد از ادعای عبور از رکود توسط دولتمردان گفت: دولتمردان ادعا می‌کنند که از رکود عبور کرده و وارد دوره رونق شده ایم. در حالی که حتی کلنگ زنی کم شده و پروژه های سرمایه گذاری آماده ای وجود ندارد که بخواهند کلنگ آن را بزنند یعنی در واقع جلوی آن گرفته شده است، بنابراین کاهش بودجه عمرانی نشانه تعمیق رکود است.