به گزارش نسیم تراز نوشت: ساسان شاه ویسی کارشناس اقتصادی، درباره دلایل حضور شرکت های اروپایی در ایران گفت: حدود سه ماه پیش در دانشگده مطالعات جهان، نشستی برگزار شد که بحث ما در آن نشست راهبردی، واکاوی روابط ایران با اروپا بود و اینکه اگر قرار باشد توافق برجام اجرایی شود نگاه طرف های اروپایی به ما چیست؟ دوستان ما، یکی در حوزه استراتژیک، یکی حوزه امنیت بین الملل، دیگری در حوزه هسته ای و بنده نیز در حوزه اقتصادی در این نشست سخنرانی کردیم.
وی با اشاره به سخنانش در نشست مذکور، افزود: در ماه گذشته نشست سران اروپا در بروکسل برگزار شد کمیسیونری اقتصادی اتحادیه اروپا دستورالعملی به عنوان هدایت اقتصادی کشورهای مختلف ارائه کرده بود. در این دستورالعمل آمده است: بنابر توافقاتی که ما به عنوان اتحادیه و ترویکای سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان با ایران برقرار می کنند کشورهای اروپایی باید بدانند که خروجی این توافقات اگر به یک طرح اقدام مشترک تبدیل شود این است که بازار بزرگی در ایران آزاد خواهد شد که حداقل گردش مالی این بازار خواهد توانست اروپا را از استیلا و رکود اقتصادی که بیش از ۷ سال است در اتحادیه شکل گرفته خارج بکند.
این اقتصاددان به تراز تصریح کرد: در دستورالعمل هایی که مورد به مورد برای هر کشور جداگانه اعلامیه صادر و نوشته شده بود: اگر شما بتوانید روابط اقتصادی خود را با ایران فعال کنید ضمن اینکه کمیسیونری اقتصادی اتحادیه از این روابط حمایت می کند دستورالعمل های مشخصی وجود دارد که تعیین می کند هر کشور در چه موضوع و رابطه ای با ایران فعالیت کند تا بتواند عمده بازار چند ده میلیارد دلاری ایران را در اختیار اروپا قراردهد.وی با بیان اینکه اوپایی ها معتقدند در دهه آینده باید به قائده اقتصادی اثرگذاری برگردند که اتحادیه را از رکود موجود نجات دهند. گفت: اروپایی ها قبل از هر اتفاقی که قرار است به عنوان طرح مشترک برقرار شود نشسته و محاسبه کرده اند که یکی از مهمترین مناظری که می تواند اقتصاد فرورفته و ورشکسته آن ها را که نرخ رشد اقتصادیشان برای سه سال پیاپی به کمتر از نیم درصد و حتی بعضی از کشورها صفر و زیر صفر کاهش پیدا کرده و نرخ بدهی ملی آنها تا چند برابر نرخ تولید ناخالص ملی آنهاست از قبل رابطه اقتصادی و نفوذ در بازار مصرفی ایران خواهند توانست اقتصاد خودشان را نجات دهند.
شاه ویسی خاطرنشان کرد: این نوع تعاملات بین المللی نیز جنسی از نفوذ پذیری در اقتصادهای پرقدرت و دارای ظرفیت است که چه بسا آن کشورها ظرفیت خودشان را مورد شناسایی دقیق قرار نداده و نرخ تولید ملی خودشان را افزایش نمی دهند. از این رو نرخ بیکاری آن ها نیز کاهش نیافته و چه بسا دیگران خواهند توانست با نفوذ پذیری اقتصادی حداکثر استفاده و برخورداری که مهمترین مولفه آن خروج از رکود و بحران های اقتصادی در کشورشان است به وجود بیاورند.