به گزارش نسیم به نقل از واحد مرکزی خبر، مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) از استقبال کنندگان حجاجی که پرواز بازگشت آنها در این فرودگاه به زمین خواهد نشست، خواست همکاری لازم را برای پیشگیری از ازدحام بیش از اندازه در این فرودگاه و همچنین مسیرهای منتهی به آن انجام دهند.
حمیدرضا سیدی با اعلام اینکه نخستین پرواز بازگشت حجاج تهرانی و 5 استان همجوار حدود ظهر فردا (دوشنبه) در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) به زمین خواهد نشست، از آمادگی کامل مسئولان این فرودگاه برای پذیرش پروازهای عادی و حتی فوق‌العاده بازگشت حجاج خبر داد و گفت: روزانه یک هزار حاجی با حدود 5 پرواز وارد این فرودگاه می‌شوند و ابراز  امیدواری کرد که با توجه به این که حجاج امسال آسیب روحی بسیار شدیدی دیده‌اند، بتوان میزبان خوبی در محیط فرودگاهی برای آنان باشیم.
وی درباره بازگشت اجساد مطهر حجاج جان باخته و همچنین چگونگی بازگشت حجاج مصدوم گفت: تاکنون مقامات عربستانی هیچگونه اطلاعاتی در این باره به ما نداده‌اند، اما به احتمال زیاد پیکر حجاج جان باخته و هم حجاج مصدوم کشورمان از طریق فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران به میهنمان بازگردانده خواهند شد.
سیدی با اشاره به این که سال گذشته انتقال پروازهای حجاج از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در شرایطی خاص انجام شد، اظهار داشت: در این مدت تلاش‌های زیادی را برای آماده‌سازی هرچه بیشتر به منظور انجام پروازهای رفت و برگشت حجاج و حضور بدرقه‌کنندگان و استقبال کنندکان آنها صورت داده‌ایم، اما زیرساخت‌های فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) نظیر پارکینگ‌های فرودگاه هنوز آمادگی لازم برای حضور جمعیت زیاد استقبال کننده از حجاج را ندارد ، بنابراین، از مستقبلین هر یک از حجاج تهرانی و 6 استان سمنان، البرز، قم، قزوین، لرستان و مرکزی و همچنین شهر کاشان می‌خواهیم تا حداکثر با یک دستگاه وسیله نقلیه به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) بیایند تا هم از ازدحام بیش از حد در محوطه‌ها و پارکینگ‌های فرودگاه کاسته شود و هم احتمال بروز ترافیک سنگین در مسیرهای منتهی به این فرودگاه کاهش یابد.
وی افزود: با هماهنگی سازمان حج و زیارت، قرار شده است تا حجاج این استان‌ها با اتوبوس به استان‌هایشان منتقل شوند و با توجه به فاجعه رخ‌داده در منا، هم حجاج و هم مستقبلین آنها دچار استرس و فشار روحی زیادی هستند ، بنابراین از شهروندان می‌خواهم همکاری لازم را برای کاهش ازدحام جمعیت در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) انجام دهند.
روزانه حدود 25 هزار مسافر به طور عادی وارد این فرودگاه می‌شوند و از فردا(دوشنبه) نیز روزانه حدود 1000 حاجی به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) می‌آیند.
عضو هیات مدیره شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در پاسخ به این سوال که آیا هماهنگی‌های لازم با سایر ارگان‌ها و نهادها نظیر سازمان هلال احمر کشورمان برای انتقال مصدومان یا پیکر جان باختگان از فرودگاه صورت گرفته است، گفت: کارگروهی را با حضور نمایندگان هلال احمر و همچنین وزارت بهداشت و درمان تشکیل داده‌ایم تا مجروحان در صورت ورود به این فرودگاه هرچه سریعتر به بیمارستان‌ها منتقل شوند. البته این که این اتفاق چه زمانی و چگونه رخ خواهد داد، هنوز مشخص نیست چون عربستانی‌ها هیچگونه همکاری با مقامات ایرانی در این باره نمی‌کنند. فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) نیز آمادگی کامل را برای پذیرش پروازهای عادی و حتی فوق‌العاده در این باره دارد.