ابراهیم جمیلی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «نسیم» در خصوص چراغ سبز دولت به حضور شرکتهای آمریکایی در ایران اظهار کرد: اگر بدون برنامه به ورود شرکتهای آمریکایی چراغ سبز نشان دهیم کار بسیار خطرناکی کرده ایم و ممکن است اقتصاد ما در شرایط سختی قرار گیرد.

وی افزود: مشارکت با هر شرکت خارجی باید توام با انتقال تکنولوژی و سهیم بودن در بازارهای صادراتی باشد، در غیر اینصورت اگر قرار باشد که این شرکتها فقط برای فروش محصولات مصرفی خودشان به ایران بیایند، این به نفع کشور ما نیست.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به لزوم باز تعریف همکاری با شرکتهای خارجی به نسیم گفت: شرایط همکاری با شرکتهای خارجی باید  باز تعریف شود، به این معنا که شرکتهای ایرانی که می خواهند با شرکتهای خارجی کار کنند از لحاظ حقوقی توجیه شده تا شرایطی فراهم نشود که شرکتهای خارجی با شرایط خودشان با ما قرارداد ببنیدند و بعد اگر قرارداد با ما به اختلاف بخورد، ما خسارت آنها را جبران کنیم، بنابراین ما باید حواسمان باشد که در قراردادهای حقوقی حتما شرکتهایی که در حال جوینت شدن با شرکتهای خارجی هستند را راهنمایی کنیم.

جمیلی خاطرنشان کرد: بازار 80 میلیونی ایران یک بازار بسیار پر جاذبه است که ما باید تلاش کنیم با یک استراتژی مشخص به استقبال خارجی ها برویم، زیرا اگر برنامه و استراتژی مشخصی داشته باشیم، برنده ورود سرمایه گذاران خارجی به اقتصادمان خواهیم بود.

آمریکایی ها با نیت دهه 50 به ایران بیایند زود پشیمان می شوند

وی با هشدار در خصوص احتمال تکرار شدن رابطه اقتصادی ما با آمریکا در دهه 50 شمسی نیز به نسیم گفت: آمریکایی ها می خواهند مانند دهه 50 کشور ما را به بازار کالاهای خود تبدیل کنند، ولی ما باید برای جلوگیری از این مسئله برنامه داشته باشیم، زیرا امروز دیگر کشور و شرکتهای ما مانند سالهای دهه 1350 نبوده و عقب مانده نیستند. در حال حاضر ما در خیلی از مسائل حرفهای زیادی برای گفتن داریم و شرایط کشور ما کاملا فرق کرده است. اگر آنها با نیت دهه 1350 به کشور ما می آیند اشتباه می کنند. ولی ما باید حواسمان خیلی جمع باشد ، بنابراین ما باید ببینیم که چه چیزی را نیاز داریم و نیازهای خودمان را شناسایی کنیم. آمریکایی ها اگر با نیت دهه 50 به اقتصاد ما بیایند در مدت کوتاهی متوجه می شویم که اشتباه کرده ایم.

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: نباید بگذاریم که نیازهای اقتصادی ما در مبادلات تجاری با غربی ها را، آنها به ما دیکته کنند، زیرا اگر برنامه و استراتژی نداشته باشیم حضور خارجی ها تنها عرصه را بر سرمایه گذار داخلی تنگ می کند.

جمیلی با بیان تجربیات تلخ از همکاری با شرکتهای خارجی در گذشته گفت: مسئولان ما یادشان باشد که شرکت توتال به ایران آمد و قصد داشت که در میادین مشترک گازی ما سرمایه گذاری کند، اما چند سالی ما را معطل کرد و هیچ سرمایه گذاری انجام نشد. در پتروشیمی بندر امام خمینی ژاپنی ها خیلی ما را معطل کردند و عملا هیچ کاری انجام ندادند، بنابر این ما باید در قراردادها هوشیار عمل کنیم.

وی افزود:  ما در حال حاضر تعداد زیادی طرح نیمه تمام داریم، اگر قرار است برای اتمام این طرح ها با خارجی ها قرارداد ببنیدیم باید شرایط را طوری تنظیم کنیم که آنها در یک محدوده زمانی کار را به سرانجام برسانند.

عضو اتاق بازرگانی با اشاره به ظرفیتهای بخش معدن در کشور گفت: در بخش معادن اگر خارجی ها در یک مدت زمان مشخص سرمایه لازم را نیاوردند، باید اختیار از آنها خلع ید شود. ما نباید فریب حرف خارجی ها را بخوریم و در قراردادها دقت عمل داشته باشیم. دولت اگر در مذاکره با آمریکایی ها و اروپایی ها بدون توجه به قراردادهای حقوقی به حرفهای آنها اعتماد کند زیان جبران ناپذیری خواهد دید.