به گزارش «نسیم»، ایرنا نوشت:

یک کارشناس ارشد بازارهای مالی و بانکی با بیان آنکه افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی به تنهایی مشکلی را حل نمی کند، گفت: اگر نرخ تورم درست و واقعی اعلام شود، نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم، تغییر خواهد کرد و حوزه اقتصاد با هیچ مشکلی روبرو نخواهد شد.حیدر مستخدمین حسینی افزود: اینکه زمانی به واسطه قانون مجبوریم دستمزدها را افزایش دهیم، تورم را پایین تر نشان دهیم تا دستمزد کمتری بپردازیم و یا بکارگیری حرکت هایی از این دست، درست نیست.
وی افزود: گرچه نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم باشد اما با توجه به اینکه سالیان سال نرخ سود بانکی به زیان مردم بوده، حال چند سال هم نرخ سود بانکی بالاتر از تورم اعلامی باشد، تا جبران مافات شود.
این کارشناس حوزه بانکی با تاکید بر آنکه دولت باید در کنار توجه به بازار پولی، به دنبال تعادل بخشیدن به سایر بازارها باشد، گفت: اقتصاد یک سیستم است و در یک سیستم همه اجزا باید با هم تعامل داشته و در تعادل باشند.
وی با بیان آنکه نمی توان در حوزه اقتصاد به یک بازار توجه و سایر بازارها را رها کرد، گفت: الان بازارهای سرمایه، مسکن، کالا و تولید در تعادل نیستند و به نوعی در حوزه اقتصاد دچار عدم تعادل هستیم.
این کارشناس اقتصادی با بیان آنکه تصمیم گیری در حوزه اقتصاد باید در همه بازارها جاری باشد، گفت: اگر این اقدام صورت گیرد، یک گام به جلو هستیم اما چنانچه در یک حوزه یا همان بازار مالی سیاست گذاری کنیم و از سایر بازارها غافل شویم، نمی توانیم بر مشکلات اقتصادی فائق آئیم چرا که دولت هم اکنون بر بازارهای پولی و مالی متمرکز شده اما می بینیم که بانک ها همچنان با همان ظرفیت، تفکر و مکانیزم کار می کنند.
وی ادامه داد: هرچند دولت کاهش نرخ تورم را مورد توجه قرار داده اما برای رونق اقتصادی، تورم لازم است و نمی توان مانع افزایش تورم شد زیرا در کشورهای در حال توسعه نیز وقتی رونق اقتصادی در حال شکل گیری است، تورم نیز با افزایش همراه می شود.
این کارشناس حوزه مالی و بانکی اجرای سیاست صحیح پولی در کشور را حایز اهمیت دانست و افزود: به خاطر این اهمیت و ظرافت، مسئولیت این سیاست گذاری به بانک مرکزی واگذار شده و آخرین سیاستی است که در حوزه اقتصاد، برای پر کردن حفره ها، فراز و نشیب های نرخ ارز، متعادل کردن، آرامش بخشیدن به اقتصاد، کمک به سرمایه گذاران و بنگاههای اقتصادی به کار گرفته می شود اما زمانی که این سیاست های پولی جزیی از بازار شود، بازار به تعادل نخواهد رسید.
وی ادامه داد: بنابراین بحث مربوط به بازار پول باید در کنار بازارهای سرمایه، کالا، تولید و ارز مفهوم پیدا کند و اگر به صورت مجزا نگاه کنیم، با عدم تعادل در حوزه اقتصاد مواجه می شویم.
مستخدمین حسینی گفت: البته بحثی در اقتصاد داریم مبنی بر اینکه اگر نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم واقعی باشد، قدرت خرید مردم کاهش پیدا نمی کند بنابراین اگر نرخ واقعی تورم 15 درصد باشد، نرخ سود بانکی نباید کمتر باشد چرا که قدرت خرید سپرده گذار را کاهش می دهد و این یک ظلم است و اگر نرخ سود بانکی بالاتر از نرخ واقعی تورم باشد نیز رکود را تشدید می کند و سایر بازارها را تحت تاثیر قرار می دهد و در این حالت؛ سرمایه گذاران وجوه خود را در اختیار بانک ها قرار داده و به سمت بازارهای دیگر نخواهند رفت.
وی ادامه داد: زمانی مدل سیستم بانکی اصلاح خواهد شد که حجم فراوان تقاضا برای محصولات را کاهش دهیم چرا که زمینه برابری نرخ تورم واقعی تورم با سود بانکی باید از سال 93 اجرایی می شد اما سیاست گذاران بانک مرکزی صلاح دیدند که روند ادامه پیدا کند و با این اقدام، برخی بازارها مانند مسکن و سرمایه به کف قیمت رسیدند و دچار رکود شدند اما در عین حال توان بازار پول هم هیچ فرقی با یک سال پیش و حتی 5 سال پیش نکرد در صورتی که انتظار این بود که اصلاحی در حوزه بازار پول داشته باشیم.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بنابراین همانطور که نرخ سود بانکی وقتی زیر نرخ تورم است، توزیع ناعادلانه می شود، عکس آن هم وجود دارد یعنی اگر نرخ سود بانکی بالاتر از تورم باشد، بازهم به زیان اقتصاد کلان خواهد بود.
در همین حال ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز با بیان اینکه اقدامات لازم برای تغییر نرخ سود بانکی انجام شده، گفت: باید هرچند وقت یک بار گزارشی در شورای پول و اعتبار مطرح کرده و بعد در رابطه با تغییر نرخ تصمیم گیری کنیم اما به نظر می رسد؛ تغییر سود بانکی از آن دست موضوعات حساسی است که باید با بررسی های کارشناسی همه جانبه و لحاظ کردن تمام جوانب کار صورت گیرد.