به گزارش نسیم به نقل از فارس از غرب استان تهران،صبح امروز ریل باس شهرستان قدس با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، حسین هاشمی استاندار تهران، گروسی نماینده مردم شهرستان‌های شهریار، قدس و ملارد، اعضای شورای شهر قدس، شهردار و فرماندار شهرستان قدس در محل ایستگاه به صورت رسمی افتتاح شد.

عباس آخوندی در حاشیه این مراسم گفت: روزانه خودروهای بسیاری از شهرستان‌ها به سمت تهران حرکت می‌کنند که با ریل‌گذاری و ایجاد ایستگاه‌های ریل‌باس شهری می‌توانیم در این خصوص کاهش ترافیک را شاهد باشیم که از جهت صرفه‌جویی و منافع ملی این امر بسیار ارزنده است.

وی ادامه داد: قطار شهری و عمدتا قطارهای بین‌ شهری از جهت ایمنی، سرعت، صرفه‌جویی و میزان انتقال و همچنین آسایش از قابلیت بالایی برخوردار هستند و انجام این مهم در اولویت وزارتخانه قرار دارد.

آخوندی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که در پی به سرانجام رساندن آن هستیم این است که از نظر زیرساختی خطوط ریلی استان تهران را به چهار خط افزایش دهیم که دو خط برای حومه و دو خط برای بین شهری استفاده شود و اکنون چهار خطه کردن ورودی و خروجی‌های استان تهران را آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: برای اینکه میزان خدمات کاهش پیدا نکند هم‌اینک با دو خط موجود سرویس‌های مربوطه را در اختیار مردم گذاشته تا بتوانیم دیگر خطوط را با سرعت بیشتری به نتیجه برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ‌چهارخطه کردن خطوط مقداری کارهای جانبی دارد که در حال آماده‌سازی آن هستیم و بیشتر زیرگذرها، روگذرها و کنارگذرها آماده‌سازی شده است.

آخوندی گفت: ایستگاه ریل باسی که امروز به بهره‌برداری رسید در شهرستان قدس خدمات خوبی را به شهروندان ارائه خواهد داد و در این مسیر صبح‌ها هفت قطار و عصرها یک قطار به سمت تهران حرکت کرده و بعد از ظهر نیز پنج قطار شهروندان شهر قدسی که به تهران عظیمت کرده بودند را به شهرستان قدس باز می‌گرداند. البته این موضوع را باید اضافه کنم که این قطار از هشتگرد حرکت کرده و به سمت تهران رفته و مسیر حرکتش در بعد از ظهر بالعکس است.

وی افزود: این قطار شهری می‌تواند با دیگر سیستم‌های انتقال رقابت کند. چرا که از سرعت و قابلیت و همچنین کمیت بالایی برخوردار است و کیفیت آن نیز از دیگر وسایل نقلیه بهتر است.

آخوندی ادامه داد: ما در حال حاضر پیگیر آن هستیم که بتوانیم سامانه‌ای که مدنظر مجلس شورای اسلامی در خصوص خطوط انتقال بود را به سرانجام برسانیم و امیدواریم که در آینده نزدیک به این مهم دست پیدا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در دستور کار خود قرار دادیم این است که خطوط ریلی مترو را در برخی از مسیرها که نزدیک ریل قطار است به یکدیگر متصل کنیم چراکه با انجام این مهم می‌توانیم در جهت کمیت و کیفیت خدمات‌دهی قدمی مؤثر برداشته باشیم.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: چهارخطه شدن خطوط ریلی باعث ازدیاد سرویس‌ها شده و در کنار این موضوع در نظر داریم توقفگاه‌های بسیاری را در مسیر ریل قطار داشته باشیم تا به مجموعه بیشتری از شهرها ارائه خدمات داشته باشیم و در ادامه این موضوع در پی این هستیم که این سرویس دهی تا قزوین نیز ادامه پیدا کند تا از بار ترافیکی استان قزوین به تهران در اتوبان بکاهیم.