به گزارش «نسیم»، کارگاه تخصصی دریاچه ارومیه با عنوان "آیا دیپلماسی آب می تواند آینده جدیدی را برای دریاچه ارومیه رقم بزند؟" در تاریخ 11-12 تیرماه در دانشگاه های تافتز و آم ای تی برگزار شد. در این کارگاه که با تلاش اساتید و دانشجویان ایرانی دانشگاه های آمریکا برگزار شده بود بیش از 35 مهمان و سخنران از دانشگاه های مختلف به بررسی ابعاد مختلف وضعیت دریاچه ارومیه و همچنین راه کارهای احیای دریاچه پرداختند.

در ابتدای این کارگاه، اساتید و متخصصینی از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داخل کشور به ارائه آخرین وضعیت دریاچه و طرح های تصویب شده برای نجات دریاچه ارومیه پرداختند و پس از آن، ابعاد مختلف برخی از مهمترین طرح ها، توسط متخصصین و اساتید ایرانی و غیرایرانی بیش از 25 موسسه علمی مطرح از جمله دانشگاه های تافتز، ام ای تی، هارواد، جانز هاپکینز، کلمبیا و کالیفرنیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت. با امکان پخش زنده این برنامه، علاقه مندان و متخصصان مختلفی از نقاط مختلف دنیا در این نشست علمی شرکت نمودند.

بازتعریف مساله دریاچه ارومیه، عدم نگاه صرفاً سخت افزاری به مسأله نجات ارومیه، لزوم درنظر گرفتن تبعات اجتماعی طرح های نجات دریاچه ارومیه و توجه به مسأله معیشت کشاورزان محلی از جمله مسائلی بود که مورد تأکید و بررسی اساتید و متخصصان امر قرار گرفت. در ادامه نشست، بر لزوم ارتقا توان تشکل های کشاورزی برای مشارکت در فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی در طرح های نجات دریاچه تأکید شد. همچنین بازتعریف ساختار حکمرانی منابع آب حوضه و ایجاد فضای گفتمان بین ذینفعان مختلف حوضه بررسی گردید.

علاوه بر این متخصصان حاضر در این نشست بر این نکته تأکید داشتند که این گفتمان بایستی با کمک دیدگاه "دیپلماسی آب (Water Diplomacy)" در حوضه صورت گیرد. در این صورت طرفین مذاکره به ارزشهای نهفته در همکاری با یکدیگر واقف شده و با اعتماد سازی اجرای طرحهای احیا پایدارتر و موثرتر خواهد بود. همچنین لزوم تغییر نگرش به مساله دریاچه ارومیه از حالت یک مساله خطی به یک مساله پیچیده لازم می باشد که در این صورت افواه عمومی نباید انتظار یک راه حل ساده برای احیا آن را داشته باشند.

ایجاد شبکه ای از متخصصان برای نجات دریاچه ارومیه، ضرورت توجه بیشتر به ابعاد اجتماعی طرح ها و برنامه های نجات ارومیه، ضرورت مطالعات جامع برای اجرای طرح های کاهش مصرف آب کشاورزی و تغییر شغل کشاورزان با زمینه سازی برای فراوری محصولات کشاورزی، توجه جدی به تقویت تشکلهای بهره برداران، ایجاد "سیستم مدیریت و کنترل" توسط مردم محلی و ضرورت آموزش اکولوژی برای مردم حوضه از جمله مسائل مهمی بود که مورد تأکید کارشناسان و متخصصان برای نجات دریاچه ارومیه مطرح گردید.

این کارگاه توسط برنامه دیپلماسی آب و مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه تافتز، دانشگاه ام آی تی و گروه مطالعات ایران این دانشگاه برگزار گردید. همچنین ستاد احیاء دریاچه ارومیه، دانشگاه تبریز، مرکز تحقیقات مهندسی آب دانشگاه تربیت مدرس، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، برنامه توسعه سازمان ملل متحد و باشگاه آب دانشگاه ام آی تی حمایت علمی از برنامه داشتند. در آخر نشست، این نهادها بر ادامه همکاری خود برای گامهای بعدی احیای دریاچه ارومیه (به عنوان یک الگوی مشارکت علمی بین المللی چند نهادی) تاکید نمودند.