محمد باقر معتمد در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: یک ماه پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات صنف ما خود را آماده کرده بود که اگر این توافق صورت بگیرد باید چه عکس العملی نسبت به بازار و کالاهای خود نشان دهد، یکی از عمد‌ه‌ترین کارهایی که در این مدت صورت گرفت وفور کالا بود.

وی اضافه کرد: در این برهه زمانی فروشنده به دلیل پیش بینی افت قیمت در آینده تمایل داشت تا هر چه زودتر آن‌ها را به فروش برساند اما مصرف کننده نیز دست به خرید نمی‌زد لذا عرضه زیاد، اما تقاضا کم بود.

وی ادامه داد: این شرایط در همه بازارها حاکم بود اما قطعا با توجه به رکود بازار مسکن، کالاهای ما تأثیر فراوانی از وضعیت موجود گرفت.

معتمد تأکید کرد: در حال حاضر قیمت‌ها بسیار مناسب شده است به طوری که در حقیقت کسبه صنف ما حاضر شده‌اند تقریبا سر به سر کالای خود را عرضه کنند یعنی توقع کسب سود خود را پایین برده‌اند، حتی گاهی مجبور هستند تا کالایشان را با قیمت خرید به فروش برسانند.

وی افزود: دلیل این موضوع یعنی گذشتن از سود کسب این است که پیش بینی می‌کنند وضعیت بازار بهتر می‌شود بنابراین بهتر است در زمان کنونی فعالیتشان نخوابد و به اصطلاح چراغ مغازه را روشن نگه ‌دارند. حتی بسیاری از اعضا صنف توان پرداخت مالیات را نداشتند زیرا هیچ سودی به دست نیاورده بودند.

رئیس اتحادیه شوفاژ و تهویه اظهار داشت: پس از توافقات صورت گرفته هنوز تغییری را در بازار احساس نکرده‌ایم و در حال حاضر با شرایط کنونی کنار آمده‌ایم اما امیدواریم که در آینده اتفاقات خوشایندی صورت بگیرد.

وی در رابطه با بحث تولیدات داخلی وسایل گرمایشی و سایر کالاهای این صنف تصریح کرد: بیش از 95درصد وسایل گرمایشی مانند مشعل، رادیاتور، دیگ چدنی و بقیه کالاهای گرمایشی دیگر که در داخل کشور مصرف می‌شود تولید داخل است و دارای خدمات پس از فروش نیز هستند.

معتمد تأکید کرد: کالاهای گرمایشی ما به کشورهایی از جمله کشورهای همسایه و حتی به یونان صادر می‌شود.

وی ادامه داد: اکثر کالاهای تهویه مطبوع مرکزی نیز تولید داخل است و این تولیدات بیش از 90 درصد مصارف داخلی را تأمین می‌کند. آن قسمتی از کالاها که از خارج از کشور وارد می‌شود اسپیلت‌ها و کولرهای گازی است.

وی تأکید کرد: متأسفانه در ایران تولیدکننده جدی در زمینه وسایل سردکننده اسپیلت و کولر گازی نداریم و این کالاها از کشور چین و تایوان وارد کشور می‌شود زیرا تولیدشان در آن کشورها به دلایل مختلفی از جمله حمایت دولت از صادرات و تولید انبوه ارزان تمام می‌شود.

معتمد بیان داشت: قاچاق در بازار چنین کالاهایی معنا ندارد، زیرا خدمات پس از فروش برای مصرف این کالاها ضرورت داشته و زمانی که به صورت قاچاق این اجناس وارد کشور شوند، نمی‌توانند این خدمات را عرضه کنند، از طرفی به دلیل کاهش قیمت کالاهای موجود در بازار، قاچاق برای هیچ واردکننده غیرمجازی به صرفه نخواهد بود.

رئیس اتحادیه شوفاژ و تهویه بیان داشت: در سال‌های گذشته ظرفیت تولید در برخی از کارخانه‌ها پایین آمد تا بتوانند بحران را پشت سر بگذارند اما خوشبختانه تعطیلی و ورشکستگی کارخانه‌ها بسیار محدود و کم بود.

وی تصریح کرد: در صورت رونق بازار مسکن بدون تردید بازار صنفی ما نیز رونق پیدا خواهد کرد، ما نیز به اعضا صنف تأکید کرده‌ایم که در صورت رونق بازار عرضه و فروش کالاهای داخلی با کیفیت را در اولویت قرار دهند.

معتمد اضافه کرد: چنان چه دولت کمک کند تا رونق در بازار مسکن ایجاد شود، بدون شک بازار کالاهای ما نیز از رکود خارج خواهد شد. بنابراین از دولت توقع داریم تا منابع مالی و تسهیلاتی بانک‌ها را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

وی یکی از مشکلات صنف خود را بالا بودن مالیات دانست و به نسیم بیان داشت: متأسفانه موضوع مالیات اعضا صنف را دچار مشکل کرده، لذا با پیگیری‌های صورت گرفته و کمک اتاق اصناف خوشبختانه تا حدی تلاش شد تا مشکلات برطرف شود.

وی در رابطه با بحث صادرات تولیدات داخلی تأکید کرد: نباید از ظرفیت بازار کشورهای همسایه غافل شویم، در این کشورها نوسازی زیادی صورت می‌گیرد و این می‌تواند فرصتی برای صادرات تولیدات داخلی به آن کشورها باشد.

رئیس اتحادیه شوفاژ و تهویه در پایان و در رابطه با واحدهای بدون پروانه خاطرنشان کرد: واحدهای کسبی بدون پروانه رصد می‌شوند و بازرسان نیز به یک یک آن‌ها سر می‌زدند و تلاش داریم تا آن‌هایی را که به دلیل داشتن مشکلاتی موفق به کسب پروانه نشده‌اند را حمایت کنیم تا بتوانند ساماندهی شده و پروانه کسب را به دست آورند.