به گزارش «نسیم»، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران معتقد است نفتی که ایران تولید می‌کند مشتریان خاص خود را دارد و بحث‌هایی که در مورد مازاد عرضه و کاهش تقاضا صورت می‌گیرد لطمه‌ای به حضور ما در بازار جهانی نفت نخواهد زد.

سید محسن قمصری امروز سه‌شنبه در حاشیه نشست بررسی آینده نفت ایران در دوره پساتحریم که در مرکز پژوهش‌های پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که با وجود جنگ سهم در بازار جهانی نفت ایران چگونه سهم خود را از این بازار باز پس می‌گیرد؟ خاطر نشان کرد: نوع نفت خامی که ما تولید می‌کنیم نه فوق سنگین است و نه فوق سبک در حقیقت ما نفت خام مدیوم رنج (متوسط) تولید می‌کنیم که مشتریان خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: صحبت از جنگ سهم و مازاد عرضه 2.5 تا 3.5 میلیون بشکه‌ای در بازار جنبه‌ی تبلیغاتی دارد و نباید چندان مورد توجه قرار گیرد.فکر نمی‌کنم ما آنقدر وارد جنگ سهم شویم.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا درباره‌ی برنامه‌ریزی‌های نفتی کشور در جهت انعقاد قرار‌داد‌های بلند‌مدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت با شرکت‌های نفتی بین‌المللی خاطر نشان کرد: پالایشگاه‌هایی هستند که علاقه دارند نفت خام ما را بخرند و باید با آنها به یک نقطه تفاهم برسیم. در حال حاضر نمی‌توانم در مورد آینده نفت سهم ایران صحبت خاصی کنم اجازه دهید بازار باز شود و ما وارد آن شویم اما قطعا انعقاد قرار‌داد‌های بلند‌مدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت در دستور کار قرار دارد.

قمصری همچنین درباره این‌که سهم ایران از بازار نفت اروپا در دوره پساتحریم چه میزان خواهد بود، افزود: این بستگی به عملکرد ما دارد. سعی ما بر این است که بتوانیم این سهم را به حداکثر برسانیم و به دوران قبل از تحریم که با سهم 42 و 43 درصدی از بازار اروپا را داشتیم، برگردیم.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در این باره ادامه داد: البته برای ما بازار نفت آسیا اولویت اول محسوب می‌شود چرا که هم به ما نزدیک‌تر است و هم قیمت مناسب‌تری خواهد داشت.

وی در پایان به مذاکرات انجام گرفته میان وزارت نفت و شرکت نفتی شل اشاره کرد و گفت: مذاکراتی که با چنین شرکت‌هایی انجام می‌شود بیشتر در بخش‌های بالادستی است و ما هنوز در خصوص قیمت مذاکره‌ای با این شرکت نداشته‌ایم.

قمصری درباره‌ی وضعیت قیمت نفت در آینده نیز اظهار کرد: فکر نمی‌کنم بازار جهانی نفت با افزایش قیمت چمشگیری روبه‌رو شود.