ارسلان قاسمی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: دو نوع میگو در کشور وجود دارد، یک نوع آن میگوی پرورشی است که بیش از 95درصد آن صادر می‌شود، یک گروه هم میگوی دریایی است که متأسفانه به دلیل کم شدن حجم ذخایر، بیش از 90 درصد این میگوی صید شده وارد بازار داخلی می‌شود.

وی افزود: حجم میگوی صید شده در سال گذشته، 5 هزار و 500 تن و و میگوی پرورشی 16 هزار تن بوده است. سال به سال نیز تولید میگوی پرورشی رشد می‌کند اما میگوی صید شده کمتر از گذشته می‌شود.

قاسمی تأکید کرد: خوشبختانه فرهنگ استفاده از غذاهای دریایی در فصل تابستان کمی جا افتاده است، البته امسال نیز به دلیل موضوعاتی از جمله بحث شیوع آنفولانزای مرغی و همچنین شیوع تب کریمه میزان تقاضا برای استفاده از غذاهای دریایی بیش از سال‌های گذشته شده و بالاتر رفته است.

وی با بیان این مطلب که یک مشکل دیگر در بحث استفاده از غذای دریایی فرهنگ مردم در تهیه آن‌ها به صورت تازه است، اظهار داشت: خوشبختانه این فرهنگ نیز رفته رفته در حال اصلاح است. همکاران ما در تلاش هستند تا ماهی‌ها را به صورت فرآوری شده و آماده طبخ یا نیمه طبخ وارد بازار کنند که اگر این چنین شود، تقاضا هم بیش از پیش افزایش می‌یابد.

مدیر اتحادیه صادرات آبزیان در رابطه با بحث صادرات شیلات به روسیه که مدتی قبل توسط مسئولان مربوطه به حل شدن برخی از مشکلات آن اشاره شده بود، به نسیم گفت: در حال حاضر تصمیم و پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای صادرات شیلات به روسیه در حد همان تصمیمات گذشته باقی مانده، طرف روس مشکلی ندارد، اما از سمت ما مشکلات زیادی برای این صادرات وجود دارد.

وی اضافه کرد: مهم ترین مشکل این است که روسیه یک بازار جدید است و بازار جدید هم نیاز به هزینه کردن، بازاریابی و بازارسازی دارد، دوستان ما در بخش‌های دولتی تصور دارند همین که دو تفاهمنامه را امضا کردند به این معنا است که بازار روسیه به سوی ما محصولات ما باز شده است.

قاسمی با تأکید بر این مطلب که بخش‌های دولتی هزینه‌های بازارسازی و بازاریابی را متحمل نشده‌اند و تنها شعارش داده شده است، خاطرنشان کرد: صادرات به بازار روسیه فعلا به دلیل شعاری برخورد کردن بخش‌های دولتی بدون سرانجام باقی مانده و هیچ گونه صادراتی به این کشور انجام نمی‌شود در صورتی که اگر این صادرات صورت بگیرد نزدیک به یک تا یک و نیم میلیارد دلار می توانیم شیلات به بازار روسیه صادر کنیم.