مدیرعامل بانک کشاورزی، با بیان اینکه ارایه تسهیلات با نرخ بالاتر به کشاورزان، توسط کارشناسان نظارت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، تاکید کرد که در سال گذشته 98 درصد اعتبارات اعطایی بانک کشاورزی در عرصه مورد نظر صرف شده است.

شهید زاده به نسیم خبرداد که با همه نظارت ها،گهگاه برخی از دریافت کنندگان تسهیلات فاکتورهایی ارائه می‌کنند که دستکم 30 درصدافزایش قیمت داشته، بنابراین تاخیر در پرداخت تسهیلات با ارقام بالا با هدف نظارت دقیق تر صورت می‌گیرد.

وی،گفت: بانک کشاورزی 32 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که از این مقدار یک هزار و ششصد میلیارد تومان آن از ناحیه صندوق توسعه ملی و با عاملیت بانک کشاورزی پرداخت شده است.

شهید زاده،سرمایه کنونی بانک متبوع خود را 1800 میلیارد تومان دانست و گفت: دستکم سرمایه این بانک باید به 8 هزار میلیارد تومان برسد تا بانک کشاورزی بتواند استاندارد عادی کمیته بال را اخذ کند.

او،اذعان داشت به دلیل کمبود سرمایه مشکلات فراوانی فراروی بانک کشاورزی قرار داشته که این بانک نیز برای تامین سرمایه، تقاضاهای فراوانی ارایه داده است و افزود: که افزایش هر واحد سرمایه بانک قدرت وام دهی را تا 5 برابر افزایش می‌دهد.

مدیر عامل بانک کشاورزی برآورد کرد که در شرایط کنونی رقم مورد نیاز بخش کشاورزی یک صد هزار میلیارد تومان در سال بوده که نیمی از این رقم بابت تسهیلات سرمایه‌ای و مابقی هم برای سرمایه در گردش خواهد بود، هر چند که بانک کشاورزی در سال گذشته 32 درصد رقم مورد نیاز را محقق کرده و مابقی نیز بر زمین مانده است.

وی، بخشی از نارضایتی مشتریان در صف انتظار بانک کشاورزی را ناشی از کمبود منابع دانست و گفت: به همین دلیل بانک کشاورزی چاره‌ای جز انتخاب مشتریان بر حسب اولویت طرح‌ها ندارد.

شهید زاده دو برنامه کلیدی خود در شرایط کنونی را جمع‌آوری منابع و دیگری را فروش املاک مازاد بانک کشاورزی دانست و به نسیم ادامه داد: در برنامه نخست با رقابت در سیستم بانکی باید بتوان منابع مردمی را جمع آوری کرد و اذعان داشت که بانک کشاورزی بنا دارد املاک مازاد شرکت‌ها خود را واگذار کند که طبق ارزیابی‌ها 1700 میلیارد تومان از محل واگذاری شرکت‌ها و همین مقدار هم از محل املاک تملیکی به منابع بانک سرازیر می‌شود.

وی گفت: منابع ناشی از واگذاری شرکت‌ها و املاک تملیکی بین 5 تا 10 درصد مشکلات بانک کشاورزی را حل خواهد کرد.

شهید زاده با اشاره به تعیین نرخ سود 20 درصدی برای سپرده‌های یک ساله گفت که بانک کشاورزی باید خود را برای شرایط سخت رقابت آماده کرده و فرصت‌های کوچک را نیز از دست ندهد چراکه درحال حاضر بازی درمحیط بسته و تنگ بوده و تأکید کردکه برای جذب سپرده بیشتر بانک‌ها تنه به یکدیگر به رقابت می‌پردازند هرچند که باید قاعده بازی را رعایت کنند.

مدیر عامل بانک کشاورزی با تاکید بر تلاش دولت برای حذف تحریم‌های بین المللی گفت: که باید فضا را برای سرمایه گذاری بازکرد و اظهار داشت که بسیاری از سرمایه گذاران ما درکشورهای همجوار سرمایه گذاری می‌کنند.

به گفته وی، درحال حاضر برای واردات مواد مورد نیاز صنعت کشاورزی و نقل و انتقال پول با مشکل مواجه هستیم.