جمشید پژویان اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با «نسیم» با اشاره به وضعیت سازمان مدیریت و برنامه ریزی اظهار کرد: هیچ کس از آنچه که درون سازمان مدیریت و برنامه ریزی اتفاق می افتد خبر ندارد و هیچ گونه سیاستی هم از سوی این سازمان دیده نمی شود.

وی طریقه نگارش برنامه ششم توسعه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی را نامعلوم دانست و تصریح کرد: برنامه ششم در جهت نامعلومی در حال نگارش است و هیچ گونه هدف گذاری برای سوق دادن این برنامه برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده دولت یازدهم دیده نمی شود.

این اقتصاددان در پیش بینی خود از وضعیت برنامه ششم توسعه به «نسیم» توضیح داد: به نظر می رسد لایحه خروج از رکود که دکتر نیلی سال گذشته سازمان دهی کرده بود و ربطی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم نداشت، مقدمه ای برای برنامه ششم باشد.

پژویان افزود: البته سرنوشت لایحه خروج از رکود هم با گذشت چندین ماه از ارائه آن نامشخص است و با توجه به مشکلاتی که در آن وجود دارد، بعید به نظر می رسد که برای حل مشکلات اقتصادی کشور کارساز باشد.

وی خاطرنشان کرد: در جمع بندی از عملکرد چند ماه گذشته سازمان مدیریت باید گفت چیزی از این سازمان که نشان دهنده یک نوع سیاست خاص باشد و یا نشان دهد که برنامه ششم بر چه اساسی تنظیم می شود دیده نمی شود.

رئیس سابق شورای رقابت با انتقاد از برنامه های قبلی توسعه کشور به «نسیم» یادآور شد: برنامه هایی که تا به حال به رشته تحریر درآمده همگی ایستا بودند و از پویایی لازم برای تغییر در راستای اهداف خودشان برخوردار نبودند.

پژویان ادامه داد: مشخص نیست که این برنامه هم مانند برنامه های قبل ایستاست و یا پویایی مورد نیاز را دارد؛ بنابراین اگر این برنامه هم مانند برنامه های قبلی باشد، باعث می شود که بعد از مدتی از واقعیت اقتصاد کشور فاصله بگیرد.

وی با اشاره به تفکرات اقتصادی دولت یازدهم تاکید کرد: این دولت هژمونی یا اقتدار اقتصادی ندارد، سیاست های اقتصادی آن از انسجام لازم برخوردار نبوده و از سوی یک رهبری مشخص هدایت نمی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه با انتقاد از تناقضات گفتاری مردان اقتصادی روحانی به «نسیم» خاطرنشان کرد: تناقضات زیادی در عملکرد اقتصادی این دولت دیده می شود و اعضای تیم اقتصادی دولت گفته هایی بر خلاف یکدیگر عنوان می کنند که این نگران کننده است.

پژویان تصریح کرد: دولت یازدهم نه تنها برای نگارش برنامه ششم بلکه برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور هم برنامه خاصی ندارد.