به گزارش «نسیم»، مدیر کل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، از رشد 21 درصدی تولید ام دی اف (MDF) در سال 1393 نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

پروین نباتی گفت: تولید MDF در سال گذشته به 518 هزار متر مکعب رسید که با توجه به تولید انبوه دو شرکت نئوپان فومنات و آرتاپان در سال 1394 ، شاهد افزایش تولید در سال جاری نیز خواهیم بود.

وی افزود: همچنین تولید نئوپان در سال 1393 با 4 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال 1392 به 960 هزار متر مکعب رسیده است.

نباتی با تاکید بر ضرورت اعمال حمایت ها و سیاستگذاری های موثر در جهت حمایت از صنایع چوب خصوصاٌ صنایع اوراق فشرده چوبی (خام و روکشی ) و نهایتاً صنایع مبلمان در کشور گفت: در سالهای اخیر مصرف MDF در کشور رشد بسیار زیادی داشته است.

وی ادامه داد: مصرف سرانه در سال 2012 در ایران 19 متر مکعب به ازای هر 1000 نفر جمعیت کشور بوده که در مقایسه با میانگین مصرف سرانه جهانی که 11.3 متر مکعب به ازای هر 1000 نفر جمعیت کشور بوده بیشتر است.

نباتی تصریح کرد: با عنایت به قابلیت جانشینی نئوپان در بسیاری موارد بجای MDF ، لازم است اطلاع رسانی و آموزش های همگانی جهت شناسایی و معرفی این دو محصول برای عموم مردم جهت استفاده بهینه از آنها و توزیع متوازن تقاضا برای هر دو محصول صورت گیرد.

مدیر کل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از مشکلات پیش روی صنایع اوراق فشرده چوبی کشور را تامین مواد اولیه مورد نیاز برشمرد و ادامه داد: مهمترین راهکار در این زمینه رفع موانع واردات چوب مورد نیاز صنایع کشور است.

به گفته وی هیئت وزیران جهت رفع موانع واردات چوب با پوست ، با رعایت موازین بهداشتی و حفاظتی در سال 1392 مصوبه ای را صادر کرده است که با اجرای آن تا حدود زیادی از وابستگی صنایع چوب و کاغذ کشور به منابع چوبی و جنگلی کشور کاسته می شود.

نباتی تاکید کرد: واردات مقطوعات چوبی با پوست شامل گرده بینه ، کاتین و چیپس با رعایت اصول بهداشتی و حفاظتی این فرصت را برای صنایع کشور فراهم می سازد تا با استفاده از منابع چوبی سایر کشورها کمبود مواد اولیه خود را جبران و میزان تولید ، اشتغال و ارزش افزوده کشور را افزایش دهند.

به گفته نباتی تجارت انواع چوب آلات خام در دنیا امری متداول است و برخی از کشورهای دنیا از جمله ترکیه ، چین و ژاپن با واردات انواع چوب مواد اولیه مورد نیازشان را تامین و علاوه بر رفع نیاز داخلی نسبت به صادرات محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر اقدام می کنند.

وی راهکار طولانی مدت جهت تامین مواد اولیه چوبی مورد نیاز صنایع سلولزی کشور، زراعت چوب و کاشت درختان سریع الرشد دانست که باید مورد توجه بیشتر وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.