علیرضا اشرف، رئیس سندیکای کارخانجات قند و شکر در گفتگو با «نسیم» در پاسخ به این سؤال که با توجه به واردات گسترده شکر در سال گذشته شرایط را برای تولیدکنندگان داخلی چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: همواره واردات بدون برنامه‌ریزی، تولید داخلی را برای تولیدکنندگان دچار مشکل کرده و باعث ضرر و زیان شده است.

وی ادامه داد: در سال 93، با توجه به حجم شکر موجود از تولید داخلی، واردات 830 هزار تن شکر خام و ذخیره استرتژیک موجود تولیدکنندگان دچار زیان‌های غیرقابل جبرانی شدند به طوری که مجبور شدند تا محصول خود را زیر قیمت مصوب عرضه نمایند.

رئیس سندیکای کارخانجات قند و شکر در ادامه و در پاسخ به این که آیا قرار است با آغاز سال 94 واردات کشور از سر گرفته شود اظهار داشت: برابر مصوبات موجود و دستورالعمل‌هایی که تاکنون صادر شده است واردات شکر خام به صورت موقت و به منظور تصفیه و صادرات مجدد، مجاز است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در سال 93 وجود داشته است به نسیم تصریح کرد: سال 93 با وجود تمامی مشکلات و رکود بازار تولید و مصرف، تولید داخلی‌مان به بالاترین سطح خود یعنی 1.3 میلیون تن رسید.

اشرف خاطرنشان کرد: در صورت ادامه سیاست‌های حمایت از تولید داخلی و حمایت‌های تعرفه‌ای مناسب و تأمین بخشی از شکر مصرفی صنایعی که با استفاده از مصرف شکر، صادرات دارند، امکان خودکفایی با ظرفیت‌های موجود در بخش چغندری و نیشکری کاملا قابل انجام خواهد بود.