به گزارش «نسیم»، مهدی کرباسچیان در جمع خبرنگاران از اعزام نمایندگان ویژه دولت برای مذاکره با دولت چین در گشایش فاینانس طرح‌های فولادی خبر داد و گفت: مدیرعامل شرکت ملی فولاد، معاون این شرکت و مدیر سرمایه گذاری ایمیدرو برای مذاکره نهایی به چین سفر خواهند کرد و بر این اساس، سفیر ایران در چین نیز برای پیگیری این پروژه ها فعال شده، ضمن اینکه هفته گذشته ملاقاتی با سفیر چین صورت گفته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بروکراسی حاکم بر چین منجر به این شده است که ظرف یک سال اخیر حتی یک یوآن هم برای طرح‌های فولادی گشایش اعتبار نشود.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به رابطه سیاسی مناسب میان ایران و چین بتوان سه میلیارد یورو ال سی برای طرح‌های فولادی را هرچه زودتر عملیاتی کرد.

کرباسچیان در پاسخ به سئوالی مبنی بر استراتژیک ایمیدرو در سال ۹۴ نیز گفت: مشارکت بخش خصوصی در پروژه ها واگذاری آنها و استفاده از توان مردم و جذب سرمایه گذاران خارجی در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با توجه به فضای مثبت مذاکرات هسته ای، سرمایه گذاران خارجی زیادی جذب کرده و پروژه های معطل مانده را در کشور آغاز و یا برخی را توسعه دهیم.

به گفته مدیرعامل ایمیدرو، اتمام پروژه های نیمه تمام در حوزه معدن و صنایع معدنی و اتمام عملیاتی اکتشاف و استفاده از ظرفیت های معدن کاری نیز در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از جمله دلایل افت صادرات مواد معدنی را کاهش ۵۰ درصدی قیمت سنگ آهن و نیز افت قیمت مس کاتد مس و کنسانتره مس دانست و خاطرنشان کرد: چین خریدهای خود در بازارهای جهانی را کاهش داد و از سوی دیگر، رکود در بازارهای جهانی منجر به کاهش صادرات این مواد معدنی گردید.

کرباسچیان ادامه داد: مقررات جدیدی وضع نشد اما شایعات مبنی بر وضع عوارض صادراتی بر روی برخی مواد معدنی تنش زا بود. اگرچه اشکالی در این نیست که خام فروشی صورت گیرد و در مقابل سرمایه گذاری ها در کشور رونق گیرد، همان طور که نفت را می فروشیم و از منابع مالی آن بهره می گیریم.

به گفته کرباسچیان، استرالیا و برزیل رقبای اصلی ایران هستند و با توجه به افزایش صادرات آنها بخشی از بازار ایران تصاحب شده است.

وی ادامه داد: دولت با توجه به دامپینگ و تعرفه حمایت صادراتی چین از محصولات خود منجر به وضع تعرفه ۱۰ تا ۲۰ درصدی برای محصولات فولادی شده است تا بتوان بازار را از هجوم کالاهای چینی حفظ کرد.