عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «نسیم» در خصوص اظهار نظر وزیر صنعت برای آزادسازی یکباره قیمت نان اظهار کرد: افزایش قیمت نان مشکلاتی را به وجود می آورد که در شرایط فعلی حل شدنی نیست و نمی توان به راحتی از کنار گرانی نان عبور کرد.

وی با اشاره به مصرف زیاد نان در کشور بیان کرد: در حال حاضر نان قوت غالب کشور است، بعد از نان با فاصله زیادی به برنج می رسیم و هیچ جای ایران از سی و دو استان کشور، جایی نیست که نان قوت غالب نباشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: مصرف گندم کشور سالانه 11.5 میلیون تن است که عدد بسیار بالایی است و بعد از آن 2.5 میلیون تن برنج مصرف می کنیم، بنابراین حدود 9 میلیون تن بین این دو قوت اصلی جامعه فاصله است.

یوسفیان ملا با اشاره به تبعات افزایش قیمت نان تصریح کرد: در اقتصاد بعضی از کشور برخی کالاها بدون اینکه ارتباط مستقیمی با یکدیگر داشته باشند به عنوان کالای مادر روی قیمت دیگر کالاها اثر گذار هستند.

وی افزود: در ایران افزایش قیمت نان و بنزین سر رشته تورم است و این تبعات زیان باری بر اقتصاد کشور می گذارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از اظهار نظر وزیر صنعت در این زمینه به نسیم اضافه کرد: قیمت نان افزایش پیدا نخواهد کرد و ما اجازه این مسئله را به وزیر صنعت نخواهیم داد، چون در قانون هدفمندی یارانه ها، نان یکی از محصولات هدف است.

یوسفیان ملا ادامه داد: دولت یارانه سنگینی را برای نان می پردازد و اگر به طور ناگهانی این یارانه را بردارد، مشکلات عدیده ای پیش خواهد آمد.

وی در تشریح دستوالعمل قانون هدفمندی یارانه ها برای قیمت نان خاطرنشان کرد:  نص صریح قانون هدفمندی یارانه ها این است که ارزاق عمومی که در اختیار دولت قرار دارد، باید با شیب ملایم افزایش قیمت پیدا کند.

عضو کمیسیون  برنامه و بودجه مجلس بر همین اساس به نسیم افزود:  بنابراین آزاد سازی یا 50 درصد افزایش قیمت شیب ملایم به شمار نمی رود، به هیچ وجه مصلحت نیست و زیر پا گذاشتن قانون به شمار می رود.

یوسفیان ملا با بیان این مطلب که " رقابت پذیر شدن توجیه مناسبی برای آزادسازی قیمت نان نیست " عنوان کرد: نباید با توجیهات غیر معقول قیمت نان را افزایش داد، زیرا افزایش 30 درصدی کنونی هم تاثیری بر کیفیت قیمت نان نداشته است.