به گزارش «نسیم»، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تاکید بر این شرکت ملی صنایع پتروشیمی اقدام به افتتاح صوری طرح ها تنها به دلیل تبلیغات رسانه ای نمی کند، گفت: هم اکنون واحدهای پتروشیمی حداقل پس از یک ماه تولید آزمایشی به صورت رسمی افتتاح می شوند.

عباس شعری مقدم ، با بیان اینکه راه اندازی و بهره برداری از طرح های پتروشیمی موکول به روزهای ویژه ای از سال نمی شود، گفت:هم اکنون پتروشیمی تخت جمشید با توجه به تولید تجاری صورت گرفته، آماده افتتاح در 22 بهمن ماه امسال است.

وی در باره زمان دقیق افتتاح پتروشیمی لرستان که چندی پیش استانداری لرستان قصد گشایش آن را داشت، گفت: واقعیت این است که مراحل ساخت این پتروشیمی تمام شده، اما به دلیل نبود دسترسی به دانش فنی کاتالیست اصلی از کاتالیست دیگری استفاده شده است، از این رو تولید در این پتروشیمی هم اکنون به صورت آزمایشی است و نمی توان آن را افتتاح کرد.

شعری مقدم اظهار داشت: صنعت پتروشیمی کشور هم اکنون 60 میلیون تن ظرفیت دارد که 40 میلیون تن آن در مدار تولید بوده و باقیمانده این ظرفیت بدون استفاده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ادامه داد: در عین حال پروژه های زیادی تعریف شده که برخی از آنها بیش از 60 درصد پیشرفت دارند و بسیاری از تجهیزات آنها نیز خریداری شده است، از این رو باید تلاش کنیم که همین پروژه های نیمه کاره، نظیر خط لوله اتیلن غرب را تکمیل کنیم.

وی تصریح کرد: اگر برخی محدودیتها نبود، ایران هم اکنون به جای 60 میلیون تن ظرفیت باید 100 میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی می داشت.

شعری مقدم گفت: باید به این نکته توجه داشت که در اوج فعالیت صنعت پتروشیمی در دولت هشتم سالانه 2.7 تا 3 میلیارد یورو سرمایه گذاری می شد، اما اگر بنا باشد که طبق سند چشم انداز عمل کنیم باید سالانه هشت میلیارد یورو جذب کنیم.

مهمترین محصولات صنایع پتروشیمی ایران شامل پلی اتیلن‌ها، PET ،PS، پلی استایرین، PP و پارازایلین که بیش از 50 درصد آن در بازارهای داخلی عرضه شده است و باقیمانده در بازارهای جهانی فروخته می شود.

صنایع بالادستی و پایین‌دستی پتروشیمی ایران ظرف چند سال گذشته توانسته است به گستره بازارهای خود بیفزاید و اکنون محصولات در اقصی نقاط جهان اعم از آسیا، آفریقا، اروپا، آمریکا و اقیانوسیه صادر می‌شود.

صنایع پتروشیمی ایران همچنان متعهد به توسعه توانمندیهای خود است و در این ارتباط در یکی دو سال آینده ظرفیتها و محصولات تازه ای وارد بازار می شود و به زودی واحدهای پتروشیمی PVC همدان، مجتمع ایزوسیاناتها، پلی اتیلنهای خطی لرستان، آمونیاک-اوره هفتم، پلی اتیلنهای خطی مهاباد و فاز دوم خط لوله اتیلن غرب کشور نیز به پایان رسیده است و محصولات خود را با تکمیل چند فاز از فازهای پارس جنوبی روانه بازار می‌کنند.

مقایسه شاخصهای مهم بخش پتروشیمی در سالهای ١٣٥٧ تا ١٣٩١ تاییدی بر دستاوردهای صنعت نفت و گاز ایران در سالهای پس از انقلاب است؛ در  این مدت، تولید محصولات پتروشیمی از یک میلیون و ٦٠٤ هزار تن در سال به ٤١ میلیون تن در سال، افزایش نشان می دهد، تا پایان سال ١٣٩١ ظرفیت نصب شده در مجتمع های پتروشیمی کشور به ٥٧ میلیون و ١٠٠ هزار تن رسیده است.