به گزارش «نسیم»، یحیی آل‌اسحاق در پنجاهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گزارشی از سفر یک هفته‌ای خود از اسپانیا ارائه کرد و گفت: اسپانیا کشوری است که 48 میلیون نفر جمعیت و 505هزار کیلومتر وسعت دارد و جزو کشورهایی است که سطح تکنولوژی آن در سطح کشورهای اروپایی است.

وی گفت: نرخ بیکاری این کشور حدود 25 درصد است و 714 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در اسپانیا انجام شده و نکته جالب اینجاست که رقمی معادل 65 میلیون نفر در سال یعنی بیش از جمعیت این کشور گردشگر خارجی رفت و‌ آمد می‌کنند.

وی با اشاره به تاریخچه روابط ایران و اسپانیا افزود: سابقه تاریخی ما به 6 قرن برمی‌گردد و از 100 سال اخیر در این کشور سفارتخانه داریم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اسپانیا را کشوری توانمند در حوزه‌های حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای عنوان کرد و افزود: در زمینه خودروسازی و قطعه‌سازی تحقیقات خوبی در این کشور انجام شده تا حدی که کشورهای بزرگ توسعه یافته از سفارش‌دهندگان طرح‌های تحقیقاتی به پارک‌های فناوری این کشور هستند.

وی از علاقمندی و اعلام آمادگی اسپانیایی‌ها برای گسترش روابط با ایران خبر داد و افزود: شرکت اسپانیایی دید بسیار خوبی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی دارند و معتقدند اگرچه مذاکره با طرف‌های ایرانی سخت است اما پس از توافق هیچ مشکلی با شرکت‌های ایرانی دیده نمی‌شود و این شرکت‌ها در سال‌های سخت تحریم کم و بیش در ایران حضور داشتند،اما حجم تجارت ایران و اسپانیا آن طور که شاید و باید چشمگیر نیست.

وی ادامه داد: همچنین در مورد مراودات بانکی بین دو کشور که ممکن است دغدغه بسیاری از فعالان اقتصادی باشد پیگیری‌هایی انجام شده و امیدواریم بانک مرکزی ساز و کارهای مناسبی را در این زمینه اتخاذ کند تا از مجموعه اتحادیه‌های بزرگ اسپانیا که دفتری نیز در تهران دارند برای مراودات بانکی استفاده کنیم.

وی از امضای تفاهم‌نامه‌های مختلف در 3 استان اسپانیا خبر داد و افزود: در راستای همین توافقنامه‌ها اتاق تهران در آینده نزدیک میزبان هیأت‌های تجاری اسپانیایی برای گسترش روابط تجاری خواهد بود.

وی اسپانیا را یکی از خریداران نفت ایران عنوان کرد و گفت: در سابقه های مبادلات تجاری دو کشور رقم 6 میلیارد دلار به چشم می‌خورد اما با توجه به شرایط تحریم میزان مبادلات به 400 میلیون دلار رسیده است چون مبادله نفت خام بین دو کشور قطع شده است.

وی بخش دیگری از سخنان خود را به موضوعات انتخاباتی اتاق بازرگانی تهران اختصاص داد و گفت: به اذعان تمام نامزدها روند ثبت‌نام در این دوره بسیار ساده بود و در کمترین زمان ممکن صورت گرفت.

وی در پاسخ به برخی شائبه‌ها و شبهاتی که در آخرین ساعات رأی‌گیری و پس از تمدید چند ساعته ایجاد شده بود، گفت: متأسفانه حرف‌هایی گفته شد که کمی حلاوت این کار بزرگ را تلخ کرد اما به نظر من کار هیأت اجرایی در ساعات آخر ثبت‌نام بسیار درخشان بود چون اجازه ندادند به خاطر مسائل فنی حق احدی از متقاضیانی که در ساعت مقرر و با پرونده کامل مراجعه کرده بودند ضایع شود.

وی اظهار امیدواری کرد تا بقیه مراحل انتخابات هشتمین دوره هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی نیز با شفافیت و به درستی پیش رود.

به گزارش فارس تا قبل از انتخابات هشتمین دوره هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ماه آینده آخرین جلسه هیأت نمایندگان تشکیل خواهد شد.