به گزارش «نسیم»، معاون وزیر جهادکشاورزی نتایج نشست های مشترک هیات‌های ایرانی و عراقی برای صادرات انواع کالاهای اساسی توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران به کشور عراق را مثبت اعلام کرد.

قنبری با اشاره به سفر 3روزه به عراق و انجام مذاکرات نهایی با مسئولان وزارت بازرگانی این کشور، از ابراز علاقه وحمایت وزیر بازرگانی این کشور نسبت به ورود کالاهای ایرانی به ویژه مواد غذایی و مصالح ساختمانی، خبرداد.

وی گفت: طی مذاکرات مشترک با هیات عراقی به ریاست  ولید الموسوی قائم مقام وزیر  بازرگانی عراق، توافق نهایی برای صادرات ماهیانه 10000تن روغن تصفیه شده و10000 هزارتن شکرتصفیه شده به این کشور صورت گرفت.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: طبق مذاکرات و توافق  انجام شده، قیمت کالاهای صادراتی به عراق شناور بوده و برای هر محموله 10هزارتنی حسب قیمت های روز جهانی و شرایط حاکم بر بازار تعیین خواهد شد.

معاون وزیر جهادکشاورزی در خصوص صادرات دیگر کالاها گفت: مذاکرات اولیه برای صادرات آرد گندم وشیرخشک توسط این شرکت به عراق صورت گرفت و قرار است مذاکرات بعدی با طرف عراقی برای حصول توافق نهایی در تهران انجام شود.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: در صورت نهایی شدن مذاکرات وانجام توافق با مقامات عراقی، این شرکت آمادگی دارد تا کالاهای اساسی شامل: آرد، برنج، شکر و روغن تصفیه شده و گندم دوروم،  قابل مصرف برای صنایع غذایی را نیز به این کشور صادر کند. 

قنبری با بیان اینکه کالاهای صادراتی توسط این شرکت تبدیلی بوده و ارزش افزوده برای کشور دارند، تاکید کرد: هدف این شرکت از صادرات کالا به کشورهای همسایه، تحقق اقتصاد مقاومتی با بکار گیری ظرفیت های خالی کارخانجات تولیدی، ایجاد اشتغال مولد، افزایش بهره وری و کسب درآمد برای کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: صادرات کالاهای اساسی مطابق دستورالعمل دولت و ازمحل مازاد نیاز مصرفی کشور خواهد بود و مقدار فروش هر کالا بستگی به توافق با طرف های خارجی و منافع کشور دارد.