گروه اقتصادی خبرگزاری «نسیم» - انگار قرار نیست، واردات بی رویه برنج و حواشی برای مسئولان وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی تمامی داشته باشد. این در حالی است که اظهار نظرهای گاه و بیگاه مسئولین دو وزارتخانه نه تنها جو را آرام نمی کند، بلکه بدجوری بنزین به آتش بر افروخته شده این چند وقت اخیر واردات برنج می ریزد. در حالی که فعالین بازار برنج از جمله جمیل علیزاده شایق رئیس انجمن برنج و سید احمد بحق رئیس انجمن وارد کنندگان برنج، واردات حدود 800 هزار تن برنج مازاد بر نیاز کشور از ابتدای امسال را تایید کرده اند، واکنش عجیب خلیل آقایی قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی به مسئله واردات برنج حواشی بسیاری را برای حوزه تنظیم بازار دولت در چند هفته اخیر به وجود آورد.

آقای قائم مقام در همایش تجلیل از هشت کشاورز نمونه ملی مازندران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل در اظهار نظری عجیب اعلام کرد  از ابتدای سالجاری تاکنون حتی یک کیلوگرم برنج هم وارد کشور نشده است!

آشی که قائم مقام حجتی پخته بود، آن قدر شور بود که همتایش در وزارت صنعت، معدن و تجارت یعنی مجتبی خسروتاج را هم به واکنش واداشت.

قائم مقام نعمت زاده که به قصد حمایت از عملکرد دولت در حوزه تنظیم بازار پا به عرصه اظهار نظر گذاشته بود، ضمن رد اظهارات آقایی اعلام کرد که واردات برنج انجام شده، اما نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است.

به گزارش نسیم، صحبت های خسروتاج به قدری برای تیم حجتی در وزارت جهاد کشاورزی گران تمام شد، که یکی از مقامات این وزارتخانه که نمی خواست نامش فاش شود در مصاحبه با یکی از خبرگزاری های دولتی با انتقاد شدید از خسروتاج و وزارت صنعت گفت که مسئولان وزارت صنعت حق اظهار نظر در خصوص وظایف محوله به وزارت جهاد کشاورزی را  ندارند.

وی که قانون تمرکز وظایف کشاورزی را دستاویز این اظهار نظر قرار داده بود اعلام کرد که وزارت صنعت هیچ مسئولیتی در خصوص واردات برنج ندارد و بهتر است چیزی در این خصوص نگوید.

تقابل دو قائم مقام وزیر با یکدیگر به دلیل واردات برنج، بیش از همه تصمیم سال گذشته دولت در خصوص تمرکز وظایف کشاورزی را مورد نقد قرار می دهد.

تصمیمی که نه تنها وضعیت تنظیم بازار کالاهای اساسی مردم را بهبود نبخشید، بلکه مسئولان دولت و نمایندگان مجلس را هم در خصوص مسائل تنظیم بازار به اشتباه انداخت، به شکلی که واردات برنج به سوال و کارت زرد نمایندگان خانه ملت به محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت انجامید. در حالی که طبق این قانون وظیفه تنظیم بازار محصولات کشاورزی از جمله برنج به وزارت جهاد کشاورزی محول شده و کسی که باید در مجلس بابت واردات بی رویه این محصول پاسخ می داد، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی بود نه نعمت زاده.

به گزارش نسیم، نکته دیگری که در اتفاقات هفته های اخیر باید به آن پرداخته شود، دلیل کتمان واردات برنج از سوی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی است. بدیهی بودن واردات برنج در سال جاری به قدری مشخص و واضح است که حتی سازمان توسعه روستایی که از زیر مجموعه های همین وزارتخانه است، برای حمایت از کشاورزان شمال کشور که با مشکل فروش برنج خود رو به رو شده اند، اقدام به خرید تضمینی برنج و تمدید این خرید تضمینی کرده است. حالا اظهار نظر خسروتاج به عنوان قائم مقام وزرات صنعت به قدری برای مسئولان وزارت جهاد کشاورزی گران تمام شده است که آن ها نتوانستند خشم خود را پنهان کنند.

در نهایت مسئله نگران کننده دیگری که تامل برانگیز چند صدایی گسترده در حوزه تنظیم بازار دولت است، به قدری که دو وزارتخانه از یک دولت در خصوص یک مسئله مشترک دو اظهار نظر متفاوت را در رسانه ها منعکس می کنند. عدم وجود وحدت نظر در حوزه تنظیم بازار که مستقیما بر سفره مردم تاثیر گذار است، پیامد مثبتی را ندارد و ظاهرا با وضع به وجود آمده باید منتظر باز شدن زخم های دیگری از اختلاف نظر دو وزارتخانه باشیم. زخم هایی که درد آن را بیشتر از همه مردم احساس می کنند.