به گزارش «نسیم»، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست هدفمندی یارانه‌ها (حمایت از خانوارها) در همایش اقتصاد ایران با اشاره به هزینه‌های کمرشکن و فاجعه‌بار بخش سلامت گفت: نسبت هزینه‌های سلامت به هزینه‌های غیرخوراکی خانوار بیش از 40 درصد است و بانک جهانی، سازمان بهداشت جهانی هدفگذاری تا سال 2030 انجام داده که 80 درصد خانوارها از مباحث اولیه سلامت برخوردار باشند.

به گفته وزیر بهداشت از مهر ماه 92 کارگروه سلامت تشکیل شد و طرح سلامت از اسفند تصویب و ابلاغ شده است.

وی با اشاره به بسته پیشنهادی سطح سلامت گفت: بیمه شدن افراد 5 دهک اول یکی از برنامه‌ها بوده و تصور این بود که بین 9 تا 11 میلیون نفر بیمه نیستند که اکنون بالای 7 میلیون نفر در این راستا بیمه شده‌اند.

به گفته قاضی‌زاده هاشمی ارتقا خدمات بیمارستان‌ها، متناسب‌سازی تعرفه پزشکان، اورژانس هوایی، زایمان طبیعی و دیگر موارد در هیأت دولت به تصویب رسید و البته برخی از مباحثی به دلیل کمبود اعتبارات در هیأت دولت تصویب نشد که از 11 هزار میلیارد اعتبار 6800 میلیارد آن به تصویب رسید.

وزیر بهداشت با بیان اینکه دسترسی مردم در شهرهای زیر 100 هزار نفر خدمات اولیه مناسب نبوده تصریح کرد: هزار خانه بهداشت جدید در دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. در گذشته استان سیستان و بلوچستان 4 پزشک بیشتر نداشت که در طرح سلامت این کمبودها رفع شده است.

وی با اشاره به اینکه تعرفه‌های پزشکی از سال 69 تا 88 ثابت بوده است، گفت: 1700 خدمت پزشکی تعرفه نداشت و توانستیم با کمک بیمه‌ها 300 تعرفه را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

قاضی‌زاده هاشمی به کاهش 30 درصدی واردات دارو اشاره کرد و یادآور شد: در 6 ماه اول قیمت دارو افزایش نداشته و در 6 ماه دوم نیز می‌تواند 20 تا 25 درصد کاهش یابد اکنون کمبود اقلام دارویی از 270 قلم به 30 قلم رسیده و رضایت‌مندی بیماران 70 درصد شده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار در تابستان امسال هزینه‌ پرداختی از جیب مردم از سلامت 32 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: درصد فقیر شدن مردم از هزینه‌های سلامت به بیش از نصف کاهش یافته است و همچنین 2100 میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها به سلامت پرداخت شده است.