به گزارش «نسیم»، محمد کردبچه در نشست فرعی همایش اقتصاد ایران با اشاره به چالش های بودجه ریزی عملیاتی در ایران، یکی از موانع تحقق این هدف را رفتارهای سیاسی دانست و اظهارداشت: با توجه به اینکه دوره های برنامه های توسعه 5 ساله و ریاست جمهوری و مجلس 4 ساله است، این فواصل زمانی با یکدیگر منطق نبوده و مشکلاتی را به وجود می آورد.

وی افزود: در دوره های مختلف وقتی برنامه های توسعه تصویب می شد، مدتی بعد ملاحظاتی توسط دولت جدید و نمایندگان مجلس نسبت به آن مطرح می شد و این یکی از موانع اجرای موفقیت آمیز برنامه ها است.

مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: بسیاری از کشورها برای حل این مشکل از چارچوب های میان مدت مخارج دولت استفاده کرده اند؛ این روش، ارتباط بین تخصیص منابع بودجه مبتنی بر اولویت های سیاسی و انضباط مالی مورد نیاز بودجه را برقرار می کند.

کردبچه با اشاره به زمینه های عملیاتی کردن بودجه مبتنی بر عملکرد، گفت: زمان بندی برای اجرای اصلاح فرآیندها، رهبری فرآیند، تجربه و علاقه مندی و مهارت ها و استعدادهای مرتبط از جمله پیش نیازها است؛ از سال 84 بودجه ریزی عملیاتی اجرایی شد و تا سال 85 ادامه یافت اما با تغییر مدیریت و ساختار سازمان، به طور کلی بودجه ریزی عملیاتی کنار گذاشته شد.

وی با تشریح روش پیشنهادی اجرای بودجه ریزی عملیاتی، اظهارداشت: تهیه چارچوب کلان اولین مرحله است؛ مرحله دوم شامل سه مرحله از مراحل چارگانه می شود که تهیه شاخص های عملکرد اهداف کمی مربوط به هر یک از اهدا، هزینه یابی برنامه ها، فعالیت ها و محصولات در این مرحله اجرایی می شود.

وی آخرین و مهمترین مرحله اجرایی بودجه ریزی عملیاتی را تهیه نظام چارچوب میان مدت مخارج دولتی دانست و افزود: در افق 2 تا 3 سال بسته مخارج دستگاه ها باید تهیه شود؛ در این فرآیند دولت و سازمان مسئول برنامه و بودجه به‌ تفاهم‌های قانونمندی برای تخصیص منابع عمومی براساس اولویت‌های استراتژیک،با رعایت انضباط مالی، می‌رسند