گروه اقتصادی خبرگزاری نسیم: با وجود رخوت حاکم بر بازار بین‌‌المللی طلای سیاه و افت نزدیک به 50 درصدی بهای هر بشکه نفت خام از هفت ماه پیش به این سو، تنها یک بحران ژئوپولیتیک خواهد توانست نگرانی شدید را از چشمان تولیدکنندگان متضرر در سازمان اوپک برهاند.

به گزارش نسیم، سازمان اوپک در ماه‌های اخیر و بر خلاف انتظار، افت شدید قیمت سبد نفتی خود را به نظاره نشسته، به نحوی که تداوم روند نزولی قیمت نفت این سازمان در ماههای اخیر ،در 20 سال اخیر بی سابقه بوده است.

سازمان اوپک نزدیک به یک سوم نفت خام مورد نیاز جهان را که معادل سی میلیون بشکه نفت در روز است، تولید می کند که با توجه به آخرین امارها اعضای این سازمان در ماه اکتبر روزانه ۳۰  میلیون و 253 هزار بشکه نفت تولید کرد که با وجود افت تولید 226 هزار بشکه ای درهر روز، باز هم  فراتر از هدف تعیین شده حرکت کرده است.

با وجود افت شدید قیمت نفت ،حداقل قیمت نفت مطلوب برای بسیاری ازکشورهای اوپک که بتوانند مخارج خود را تامین سازند 100 دلار تخمین زده شده است

بسیاری از ناظران افزایش تولید نفت عربستان را یکی از عوامل مهم وتاثیرگذار برافت شدید قیمت جهانی نفت در ماههای اخیر ارزیابی کرده اند که این مسیر با هدف در اختیارگرفتن بازار و دست آخر ضربه زدن به اقتصاد ایران و روسیه طراحی شده که در این راستا تخفیف به مشتریان آسیایی یکی دیگر از قطعات پازلی است که در نقشه راه عربستان جا خوش کرد.

وزیر نفت عربستان سعودی در اخرین اظهارات خویش هم تاکیدکرده که کشورش برای حمایت از قیمت نفت اقدام به کاهش تولید و مداخله دربازار نمی کند.

با این احوال، در شرایطی که عربستان سرمست از یکه تازی در زمینه تولید و عرضه نفت در بازار جهانی  سودای درآمدهای سرشار را می پروراند، از دربار عربستان سعودی خبر رسید که «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای انجام آزمایش‌ها و معاینه‌های پزشکی راهی بیمارستان شد.

همین خبر کافی بود تا بورس عربستان سعودی درآخرین روز معاملاتی خود در سال 2014 پنج درصد سقوط را در نمودار های خود ثبت کند.

به گزارش نسیم، در این میان بیشترین سقوط را شرکت های پتروشیمی در بازار بورس عربستان تجربه کردند به طوری که که شاهد سقوط 6 درصدی شاخص ها بودند.

بر این اساس، نایب رئیس انجمن اقتصاد انرژی، فوت پادشاه عربستان و ایجاد بحران در هیات حاکمه این کشور را عامل مهمی برای قدکشیدن قیمت نفت در بازار جهانی ارزیابی‌کرد و به خبرنگار نسیم گفت که در شرایط کنونی یک بحران ژئوپولیتیک می تواند در نقش ناجی بازار نفت ظاهر شود.

مرتضی بهروزی فرد از وجود سه میلیون بشکه ای مازاد نفت در بازارجهانی سخن به میان آورد و ادامه داد که با توجه به نبود عزم جدی نزد اعضای اوپک برای کاهش سقف تولید، بنابراین بروز بحران درکشور عربستان ممکن است که تا پنج میلیون بشکه از تولید و صادرات آن کشور بکاهد و نتیجه گیری کرد که این یعنی احتمال صعود قیمت نفت تا آستانه 100 دلار.