به گزارش خبرنگار «نسیم»، وزیر راه و شهرسازی گره خوردن سیاست با حوزه مسکن را  عامل مهمی در از دست دادن عده ای از متفکران حوزه مسکن کشور دانست.

آخوندی ،با ارایه آمارهایی در حوزه مسکن گفت که سهم مسکن از تسهیلات بانکی 25 درصد، سهم دولت ازکل سرمایه گذاری در بخش مسکن بین نیم تا  3 درصد و سهم مسکن ازبودجه خانوار را 33 درصد بوده و افزود که سهم مسکن از اشتغال  مستقیم کشور 12 درصد و سهم مسکن  از گردش نقدینگی کشور بین 20 تا 30 درصد  است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حالیکه در سال 65 تا 75 رشد جمعیت 2 درصد بود در این مدت رشد خانوارهای کشور 2.5 درصد بود اما از سال 85 تا 90 رشد جمعیت ایران به 1.3 درصد کاهش یافت اما رشد خانوارهای ایرانی به بیش از 4 درصد رسید.

وی افزود که به ازای ساخت  69.4 متر مربع  یک نفر شغل مستقیم و 7 دهم شغل غیر مستقیم ایجاد می شود.

آخوندی پیش بینی کرد که تعداد خانوار تا سال  1405 از 21 میلیون کنونی به 27 میلیون خانوار برسد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویر بازار مسکن در سال 92 گفت که تعداد خانوار شهری 16.2 میلیون بوده که موجودی مسکن  نقاط شهری در حال حاضر 15.5 میلیون واحد مسکونی  است و نتیجه گیری کرد که  هم اکنون در بخش مسکن شهری 645 هزار واحد مسکونی کمبود وجود دارد.

به گفته آخوندی، تعداد خانوار روستایی موجود در کشور 5.9 میلیون نفر بوده که کمبود مسکن روستایی نیز در حال حاضر 517 هزار واحد مسکونی  است.

این عضو هیات دولت نتیجه گیری کرد که کل کمبود مسکن شهری و روستایی کشور اکنون یک میلیون و 162 هزار واحد است.

وزیر راه وشهرسازی، گفت که  عدم تناسب ساخت مسکن در کشور با افزایش خانوارها سبب شده هم اکنون شاهد مشکلاتی در حوزه ساخت و ساز مسکن کشور باشیم به طوری که 1.5 میلیون نفر از جمعیت کشور در یک اتاق زندگی می کنند و این

نشان می دهد مداخله دولت طی چند سال گذشته در حوزه ساخت و ساز سبب بروز مشکلات زیادی در این زمینه شده به طوری که کیفیت زندگی در شهرهای کشور به پایین ترین سطح خود رسیده است.  

وی  با اشاره به تجمع انبوه جمعیت درسواحل شمالی  کشور، سواحل جنوبی کشور را دچار یک رهاشدگی سرزمینی  اریابی کرد.

به گفته آخوندی، با وجود قرار گرفتن استان تهران درآستانه انفجار جمعیتی، متاسفانه 400 هزار واحد مسکن مهر در حوالی پایتخت احداث شده که این امر ناشی ازهرج و مرج در حوزه ساخت و ساز است.