گروه اقتصادی: مجید میرزاحیدری:محمد ایلخانی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، افزود که ساخت یک فرودگاه با استانداردهای بین المللی و داخلی حداقل 500 میلیارد تومان هزینه در برخواهد داشت و اعلام آمادگی کرد که چنانچه بخش خصوصی حاضر به ساخت یک  فرودگاه با استانداردهای بین المللی برای اهواز باشد، شرکت فرودگاههای کشور هم اراضی این فرودگاه را دراختیار سرمایه گذار، قرارخواهد داد.

ماجرای انتقال فرودگاه اهواز از مدت ها پیش به دلیل وجود حوضچه عظیم نفتی در زیر باند کنونی فرودگاه مذکور از یکسو و ضرورت توسعه فضای فرودگاهی ،ازسوی دیگر برسرزبان ها افتاد.

این فرودگاه با 280 هکتار اراضی، سال 1339 توسط شرکت ملی نفت ایران احداث و در سال 1342 هم به هواپیمایی کشوری تحویل شد.

از همان زمان تا اکنون شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور، فرودگاه اهواز را به عنوان بهره بردار در اختیارگرفته و با توجه به تقاضای روز افزون جابجایی مسافران این فرودگاه، عرض اندک فضای فرودگاهی، فقدان تاکسی وی موازی و درعین حال عدم امکان پاسخگویی به نیاز بالای مسافران در این فرودگاه، احداث فرودگاه جدید امری ضروری به نظر می رسد.

با این وجود از سال 1345 شمسی تاکنون اختلافی بین وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی برای حفاری چاه‌های جدید توسعه ای در این میدان نفتی به ویژه در اطراف فرودگاه اهواز وجود داشته به طوری‌ که برآوردها نشان می دهد که در محدوده زیر باند و تاسیسات فرودگاه اهواز ذخایر قابل توجه ای نفت خام برای استخراج وجود دارد.

هر چند که انتشار اخباری دایر بر نشت  نفت در برخی از پهنه های فضایی این فرودگاه، صرفنظر از میزان صحت یا سقم آن بر نگرانی های ناشی  از تاخیر در جابجایی این فرودگاه نیزدامن زده است.

در واقع ،میدان نفتی آسماری اهواز یکی از بزرگترین میادین نفتی جهان و منطقه خاورمیانه  بوده که با گذشت حدود 50 سال از آغاز توسعه این میدان هنوز از ظرفیت بالائی برای تولید نفت خام برخوردار است

این میدان از سه مخزن آسماری،‌ بنگستان و خامی تشکیل شده  که هر یک از سازندهای هیدروکربوری این میدان تاکنون بیش از یکصد حلقه چاه حفاری شده  و در مجموع از ظرفیت تولید روزانه بیش از 500 هزار بشکه طلای سیاه برخوردار است.

بر اساسد توافق دوجانبه رستم قاسمی وزیر نفت و علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت دهم برای جابه جائی فرودگاه اهواز و انجام حفاری های جدید نفتی،حوالی بزرگراه اهواز به بندر امام، مکانی به وسعت 30 هکتار توسط وزارت نفت و با هدف ساخت فرودگاه جدید تملک شد که به نظر می رسد اکنون و با گذر زمان و جابجایی قدرت در قوه مجریه، انصراف  وزارت نفت، ساخت فرودگاه جدید اهواز را در همان فاز مطالعاتی متوقف ساخته است.

موضوعی که یکبار دیگر و بعد از گذشت چهار دهه سرنوشت فرودگاه اهواز را با وزارت نفت گره زده و گمان می رود وزارت نفت دولت یازدهم، علاقه ای برای اجرای مواقفتامه سلف نفتی خود دولت دایر بر جابجایی فرودگاه مورد اشاره ندارد.

اکنون جابجایی  فرودگاه اهواز به یک چالش جدی فراروی مدیران ارشد شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور مبدل شده و  آنها را برای یافتن سرمایه گذار علاقمند به ساخت فرودگاه جدید سر درگم کرده است.

با این حال، مدیر عامل شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور، از عدم تمایل وزارت نفت برای ساخت فرودگاه جدید اهواز، سخن به میان آورده و گفته که با توجه به ضرورت احداث فرودگاه جدید و در صورت توفیق در جذب سرمایه گذار، اراضی این فرودگاه در ازای ساخت به سرمایه گذار ارایه خواهد شد.

اکنون شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور توانسته برای احداث فرودگاه جدید فضایی به وسعت  ۱۲۵۰ هکتار را به تملک درآورده اما همچنان چشم براه ابراز علاقه سرمایه گذاری است که برای ساخت فرودگاه جدید پا پیش گذارد.

موضوعی که گمان می رفت از ابتدا وزارت نفت دولت یازدهم احداث آن را به گردن بگیرد. 

در حال حاضر از فرودگاه اهواز پروازهایی به مقاصد تهران، اصفهان، یزد، شیراز، رشت، مشهد، کیش، عسلویه، خارک، شیراز، سیری، دبی، کویت صورت می پذیرد.

در حال حاضر، فرود گاه اهواز با چالش های مختلفی از جمله کوچک و غیرقابل تغییر بودن فضای فرودگاهی، افزایش چشمگیر جابجایی مسافراز این فرودگاه و ایجاد آلودگی زیست محیطی برای همسایگان آن دست و پنجه نرم می کند که بیم آن می رود در صورت عدم جابجایی مشکلات بیشتری گریبان مدیران این فرودگاه را بگیرد.

براستی آیا وزارت نفت نسبت به احداث فرودگاه جدید برای تحقق موافقتنامه منعقد شده  پیشین بین این وزارتخانه و وزارت راه و شهرسازی چراغ سبز نشان خواهد داد ؟!