عبدالرضا حاجی حسین نژاد، تایید کرد که نامه اعلام همکاری از شرکت روسی دریافت کرده و حتی  نشستی با آنها هم داشته است اما گفت که "آنها هیچ وقت جدی نیامدند و هرکس که صداقت داشته باشد و قصد بردن سود عادلانه داشت باشد مشکلی برای همکاری نیست و افزود که اگر آنها قصد تخلیه اطلاعاتی داشته باشند، خیر، امکان همکاری نیست.

از قرار معلوم، شرکت گازپروم روسیه پس از سال ها وقت کشی در طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر به جای امضای قرارداد با شرکت ملی نفت ایران با عراق قرارداد توسعه نیمه مشترک این میدان نفتی بدری را امضا کرد.

پیشتر شرکت گازپوم روسیه با ارائه پیشنهادهایی به شرکت ملی نفت ایران خواستار توسعه میدان نفتی چنگوله در غرب ایران شده اما به نظر می رسد مسئولان شرکت نفت اعتماد چندانی به این پیشنهاد غول گازی روس ها ندارند.

طرح توسعه میدان نفتی چنگوله دارای ۳.۴ میلیارد بشکه نفت درجا  بوده که برآورد شده  از اواخر سال ۱۳۹۳ به تولید زود هنگام برسد.

 میدان نفتی چنگوله در نزدیکی میدان نفتی آذر در بلوک نفتی اناران قرار دارد.

پیشرفت 9 درصدی در میدان آزادگان جنوبی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در ادامه گفتگوی خود با «نسیم»، رشد فعالیت در میدان آزادگان جنوبی تا پایان مهر ماه امسال را حدود شش درصد عنوان کرد و گفت که شرکت چینی در 19 ماه فعالیت خود در این میدان فقط 9 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

حاجی حسین نژاد، افزود که تلاش خواهد شد تا بهار سال آینده به همان رقمی که چینی ها باید می رسیدند ، برسیم.

"طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی در اوایل دولت دهم به شرکت چینی وا گذار شد که طبق قرارداد با چینی ها باید طی 52 ماه حجم تولید از این میدان به روزانه 320 هزار بشکه برای مدت سه سال افزایش می یافت که بعد از گذشت حدود چهار سال این طرح کمترین پیشرفتی نداشت"

پس از حدود چهار سال از حضور شرکت س.ان.پی.سی در میدان آزداگان جنوبی، این شرکت به دلیل تعلل در توسعه این میدان مشترک با عراق در اردیبهشت 1393 خلع ید شد..

به گفته حاجی حسین نژاد، برداشت زود هنگام ازمیدان آزادگان جنوبی ضمن برداشت 50 هزار بشکه ، قرار است که  30 هزار بشکه نیز به این رقم اضافه شود.

دیرکرد در قرارداد توسعه میدان یادآوران لحاظ نشده است

مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه نفت در مورد میدان یاد آوران هم  مدت قرارداد مبادله شده با شرکت ساینوپک چین را 59 ماهه برشمرد و گفت که تولید85 هزار بشکه ای با آنها با گذشت 80 ماه هنوز محقق نشده است.

وی، افزود که شرکت چینی درحال حاضر با پیمانکار فرعی دارای  مشکل بوده که پس از اتمام کار ، علت تاخیرها بررسی خواهد شد ، چنانچه از ناحیه پیمانکار چینی باشد پاداش پایان کار  به آنها تعلق نخهاد گرفت.

حاجی حسین نژاد تاکید کرد که قرارداد امضا شده با شرکت چینی فاقد بند دیر کرد در این قرارداد است.

میدان نفتی یادآوران در حدود 70 کیلومتری جنوب غربی اهواز، درمنطقه جغرافیایی کوشک و حسینیه  قراردارد.