دکتر نارسیس امین‌رشتی، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد و حسابداری تهران مرکز در گفتگو با «نسیم» در پاسخ به این سؤال که در صورت ادامه کاهش قیمت جهانی نفت، میزان کسری بودجه به چه میزان خواهد بود؟ گفت: اصولا وابستگی ما به درآمدهای نفتی در همه دولت‌ها وجود داشته است و علی رغم اینکه دولت‌ها شعارشان این بوده که می‌خواهیم وابستگی بودجه به درآمد‌های نفتی را کاهش دهیم، این وعده تنها در حد حرف باقی مانده و هیچ گاه به واقعیت تبدیل نشده است.

وی با بیان اینکه البته در سال 93 حتی با ادامه دار بودن کاهش قیمت نفت با کسری بودجه‌ زیادی مواجه نخواهیم بود تصریح کرد: معتقدم باید از کاهش قیمت نفت درس بگیریم و این موضوع را لطف بدانیم؛ چرا که دولت با کاهش احتمالی قیمت نفت به احتمال بسیار زیاد به سراغ مالیاتها خواهد رفت و از طریق مالیاتها کسری احتمالی را جبران خواهد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه دولتی که نفت نداشته باشد منظبط تر خواهد بود گفت: درآمدهای نفتی مناسب در سالهای اخیر ما مسولان ما را بد عادت کرده و موجب شده تا حتی نتوانیم از افزایش قیمت نفت بهره چندانی ببریم.

عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد و حسابداری تهران مرکز درباره احتمال گرانی دلار برای جبران کسری بودجه نیز گفت: این احتمال وجود ندارد که دولت بخواهد با گرانی دلار کسری بودجه خود را جبران کند؛ چرا که این اقدام پسندیده نبوده و دارای منطق اقتصادی نیست. وی ادامه داد: دولت به خوبی میداند که در صورت گرانی دلار برای جبران کسری بودجه چه اتفاقات ناگواری در اقتصاد ایران خواهد افتاد.

وی توضیح داد: گران کردن دلار به واسطه جبران کسری بودجه، تورم زا بوده و قطعا در میان مدت به زیان کل اقتصاد کشور است. وی گفت: بهترین راهکار برای جبران کسری بودجه کاهش هزینه های جاری و اتکا بر درآمدهای نفتی به تاکید بر اصلاح ساختار مالیاتی کشور است.

این استاد دانشگاه افزود: الان دولت قسمت عمده‌ای از درآمدهای خود را از طریق شرکت‌ها و مؤسساتی که به شکل غیردولتی مشغول به فعالیت هستند و در واقع از معافیت برخوردار هستند و به دولت مالیات پرداخت نمی‌کنند دارد از دست می‌دهد که اگر دولت بتواند نظام مالیاتی را اصلاح کند لزومی ندارد با گرانی دلار کسری خود را جبران کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما نفت 100 دلاری در بودجه 93 خیلی بالا درنظرگرفته نشده بود به نسیم گفت: قطعا کارشناسان، بودجه سال آینده کشور را با انضباظ بهتری نسبت به گذشته تنظیم خواهند کرد و سال 93 درسی برای سال 94 خواهد بود. وی با بیان اینکه، من معتقدم دولت می بایست در سال گذشته، درباره رقم نفت در بودجه با احتیاط بیشتری عمل میکرد توضیح داد: اگر دولت بتواند با کاهش قیمت نفتی که هم اکنون رخ داده است مدیریت بهتری داشته باشد در درازمدت از این کاهش درآمد سود خواهد برد.

وی در خصوص اینکه گفته میشود نباید قیمت نفت بیش از 75 دلار در بودجه 94 در نظر گرفته شود، گفت: قیمت 75 دلاری نفت برای بودجه بدیهی است؛ دولت نباید بر روی قیمت نفت تمرکز زیادی داشته باشد.