به گزارش «نسیم»، ظرفیت محدود ذخیره سازی نفت ایران این کشور را وادار کرد تا در زمان تحریم‌های نفتی آمریکا و اروپا، بخشی از نفت خام تولیدی خود را در نفتکشها نگهداری کند.

اما ایران هم‌اکنون با ساخت یک منبع ذخیره‌سازی چهار میلیون بشکه‌ای در پایانه صادراتی خود در جزیره خارگ می‌کوشد مجموع ظرفیت ذخیره نفت خود را به 28 میلیون بشکه برساند.

گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی در این باره نوشت: توسعه ظرفیت ذخیره سازی نفت در خشکی، انعطاف پذیری زنجیره تامین ایران را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود که حجم ذخایر شناور ایران در ماههای آینده کاهش و در نتیجه، تعداد نفتکشهای خالی شرکت ملی نفت ایران برای انتقال نفت در صورت لزوم، افزایش یابد.

این گزارش با بیان آن که توسعه ظرفیت ذخیره سازی نفت ایران در حال ورود به فاز جیدید است،  نوشت: در کوتاه مدت دولت ایران در نظر دارد تا 10 تاسیسات ذخیره سازی جدید تا پایان سال 2015 بسازد که این منابع در مجموع 7 میلیون بشکه ظرفیت خواهند داشت.

ایران همچنین در میان مدت قصد دارد با بهره گیری از ظرفیت ذخیره سازی افزایش یافته خود، نفت را به غیر از جزیره خارگ از دیگر پایانه ها نیز صادر کند؛به همین منظور ایران به دنبال ساخت یک پایانه صادرات نفت و گاز در جزیره جاسک واقع در خارج تنگه هرمز و در دریای عمان است.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی حاکیست، اگرچه پروژه 2.5 میلیارد دلاری ایران برای ساخت پایانه جدید صادرات نفت و گاز همچنان در مراحل طرح‌ریزی است اما این پروژه شامل مخازن ذخیره سازی به حجم حدود 20 میلیون بشکه و 2 هزار و 200 کیلومتر خط لوله برای انتقال نفت به پایانه است.