به گزارش خبرنگار «نسیم»، وی افزود: سازمان‌هایی که ابزارهای نظارتی و قدرتی دارند با کسانی که در محصولات خود از روغن پالم استفاده کرده‌اند برخودرد کنند چرا مصاحبه می‌کنند. مدیریتی که می‌تواند پروانه یک کارخانه متخلف را باطل کند چرا مصاحبه می‌کنند. این مصاحبه‌ها باعث کاهش میزان تولید شده‌اند. چرا مدیران تاکنون با متخلفان برخورد نکرده‌اند.

دبیر انجمن صنایع روغن‌ نباتی گفت: ناظران وزارت بهداشت و سازمان استاندارد در خطوط تولید صنایع حضور دارند و اگر تخلفی در مورد استفاده از روغن پالم در واحدهای صنعتی صورت گرفته است، باید به جای ایجاد نگرانی برای مردم، با متخلف برخورد شود.

وی اظهار داشت: در سال گذشته در شورای تولید و توزیع روغن‌ نباتی، ترکیب واردات روغن با اختصاص 30 درصد به روغن پالم، 50 درصد به روغن سویا و 20 درصد به روغن آفتابگردان مصوب شد تا این ترکیب در سال 93 توسط وزارت صنعت و انجمن روغن رعایت شود.

 وی در مورد استفاده از روغن پالم در روغن مایع نیز گفت: استفاده از روغن پالم در روغن نباتی در حد مجاز زیانی ندارد، بلکه اگر میزان مصرف روغن در هر فرد زیاد باشد، زیان ناشی از آن متوجه فرد خواهد شد.

وی اظهار داشت: واردات روغن پالم نه سال 92، 91 و 90 مربوط می‌شود بلکه از 61 و 62 صورت گرفته است که در سال 68 وزارت بهداشت مجوز استفاده در روغن پالم را صادر کرد.

قبله اظهار داشت: در سال 92 به میزان 650 هزار تن روغن پالم وارد کشور شده است، ضمن اینکه از سال 86 به ترتیب 28 درصد، سال 87 ، 57 درصد در سال 88  ، 50 درصد، در سال 89  ، 44 درصد و در سال 90 ، 46 درصد و در سال 91  ، 44 درصد از روغن نباتی وارداتی به روغن پالم اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: 30 درصد روغن سرخ کردنی از رو غن پالم استفاده می شود.

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی خاطرنشان کرد: استفاده از روغن پالم در روغن‌های نباتی در حد مجاز زیانی ندارد.

 وی تأکید کرد: به جز وزیر بهداشت از هیچ شخصی نشنیده‌ایم که روغن پالم سرطان‌زا است.

وی در خصوص سرطان زا نبودن روغن پالم گفت: مواد و ترکیبات روغن گیاهی پالم تقریبا همانند روغن های آفتابگردان سویا و ذرت است و تولید و مصرف استاندارد روغن خوراکی سرطان زا نخواهد بود، بنابراین مصرف غیرمجاز روغن های آفتابگردان، سویا و ذرت نیز می تواند برای سلامت جامعه مضر باشد و این موضوع تنها مربوط به روغن پالم نمی شود.

وی تصریح کرد: روغن پالم طبق استاندارد ملی و جهانی و با مجوزهای بهداشتی وزارت بهداشت و سازمان استاندارد ایران در صنعت روغن خوراکی کشور استفاده می شود و جای نگرانی برای مصرف این روغن نیست.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با بیان اینکه، روغن پالم در سراسر دنیا مصرف می شود، گفت: روغن پالم 40 درصد تجارت دنیا را به خود اختصاص داده است که به طور مثال کشور مالزی 16 میلیون تن روغن پالم در سال تولید می‌کند که از این میزان 10 میلیون تن آن صادر و شش میلیون تن آن به مصرفی داخلی این کشور می‌رسد.

به گزارش ‌خبرنگار «نسیم»، منوچهر بهمنی در این نشست خبری با بیان اینکه نقطه ذوب روغن پالم 36 درجه است، اظهار داشت: در تولید روغن‌نباتی از اولئین با درجه ذوب 20 و یا سوپر اولئین با دمای کدرشدن 12 درجه استفاده می‌شود که البته در روغن سرخ‌کردنی از روغن سوپر اولئین که کاملاً مایع است، استفاده می‌شود.

به گفته وی، حدود 50 درصد ترکیب روغن سرخ‌کردنی را سوپر اولئین تشکیل می‌دهد.

به گفته بهمنی، در حال حاضر از نظر تناژ تولیدی روغن در دنیا، رقابت بین روغن سویا و پالم است و 35 درصد روغن تولیدی در دنیا به روغن پالم اختصاص دارد.