به گزارش «نسیم»، علی ربیعی در این مراسم با اشاره به نامگذاری روز شهادت شهید صارمی به عنوان روز خبرنگار اظهار کرد: شهید صارمی شهید افراطی گری شد. جریانی که در میان مسلمانان تفرقه افکند و در واقع وی به دست نحله‌های داعشی ها شهید شد.
 
وی با بیان این که این روز ، روز مبارزه با افراطی گری است ادامه داد: این روز ، روز مبارزه با کسانی است که برداشت یک سو گرایانه از دین دارند.
 
ربیعی با بیان این روز شهادت صارمی برای من روز تلخی بود گفت: در شرایطی که امکان پیگیری موضوع وجود نداشت و این وضعیت بر تلخی ماجرا افزوده بود . در همان سال جایزه قلم بلورین خود را برای بهترین سرمقاله به خانواده شان اهدا کردم تا شاید سپاس ناچیز از یک روزنامه نگار را ادا کرده باشم.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برخی به مطبوعات به عنوان دفع شر نگاه می کنند اما در صورتی که مطبوعات خیر و نیاز جامعه هستند و بزرگترین مشکل ما این است که یک گفتمان اجماعی پیرامون مسایل اساسی کشور نداریم ، ما در زمینه فقر، یارانه، توسعه و فرهنگ و... به یک گفتمان اجماعی نرسیده ایم.
 
وی ادامه داد: فقدان این گفتمان باعث ایجاد "ابهام گفتمانی" شده است و سیاستگذاری در این فضای ابهام گفتمان، آثار اقدامات را کمرنگ می کند.
 
وزیر تعاون، کار و ر فاه اجتماعی خاطرنشان کرد: ما نیازمند نهادهایی هستیم که گفتمان اجماعی را مفصل بندی کند که نقش مطبوعات در لولابندی این مفاصل بی بدیل است و ما باید بتوانیم پیرامون مسایل کشور بحث و گفت وگو کنیم.
 
ربیعی یکی دیگر از وظایف روزنامه نگاران را ترکیب کردن گفتمانها در کشور دانست و اظهار کرد: ما برای آینده ایران ناگزیر به نزدیک تر شدن دیدگاهها و گفتمان هستیم و باید بتوانیم زمینه های آن را فراهم کنیم.
 
وی تصریح کرد: ما برای سعادتمند شدن ایران باید بتوانیم در مورد مقوله فساد و خویشاوندسالاری و این گونه صحبت کنیم چرا که تا وقتی این گفتمان ها شکل نگیرد جامعه تغییر نخواهد کرد.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ضرورت حرفه ای شدن روزنامه نگاران و افزایش مهارتهای مطبوعاتی تاکید کرد: ما همواره می خواستیم گوش ها و چشم ها را جوری شکل بدهیم که از رسانه های داخلی ببینند و بشنوند.
 
وی با اشاره به معضل تکراری شدن مطالب مطبوعات تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر یک نویسنده برای چند رسانه مختلف قلم می زند و این مانع از حرفه ای گری در جامعه مطبوعاتی شده است.
 
ربیعی با بیان این که روزنامه نگاران یک نهاد صنفی قوی ندارند، تاکید کرد: ما باید لایحه نظام صنفی مطبوعات در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس پیش ببریم که امور مربوط به مطبوعاتی ها به خودشان واگذار شود.
 
وی در ادامه اظهار کرد: دولت باید فضای نظارت بر خودش در مطبوعات را باز کند و دولت این آمادگی را دارد که فضای نقد را گسترش دهد و ما باید بتوانیم میان دولت و مطبوعات مفاهمه ایجاد کنیم.
 
وی افزود: ما در حال حاضر گمشده ای به نام اخلاق در جامعه ایران داریم که مطبوعات می توانند به اخلاق در رسانه کمک کنند و جامعه را اخلاقی کنند و جامعه را به سوی اخلاقی شدن و تعالی بیشتر پیش ببرند.
 
وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی در پایان پیشنهاد کرد: با کمک سازمان آموزش فنی – حرفه ای و وزارت فرهنگ و ارشاد آموزشهای روزنامه نگاری به صورت رایگان برگزار شود.