محاسبات انجام شده در صنعت نفت مبین این امر بوده که با ورود کمتر از 100 کیلوگرم جیوه به دریا، خلیج فارس از نظر میزان گنجایش جیوه به حد اشباع خود خواهد رسید هرچندکه به نظر می رسد سالانه حدود 1.5 تن جیوه از سوی صنایع پتروشیمی‌ وارد خلیج فارس می‌شود.

گروه اقتصادی خبرگزاری «نسیم» - مسلم نوری: درحالیکه دست اندرکاران محیط زیست همواره بر رعایت اصول زیست محیطی در بخش صنایع مختلف اصرار داشته و عدم رعایت این اصول را مخاطره آمیز دانسته اند که رسانه های گروهی از سرازیر شدن سالانه 1/5 تن جیوه سرطانزای ناشی از تولیدمحصولات پتروشیمی به خلیج فارس گزارش داده اند، اتفاقی که در نوع خودهم قابل تامل بوده و هم تاثیرگذار.

این گزارش ها اگر چه هنوز از ناحیه هیچیک از مدیران امر، تایید یا تکذیب نشده اما به نظر می رسد در صورت صحت آن، ورود این آلاینده‌های زیست محیطی از مجتمع‌های پتروشیمی به آب‌های خلیج فارس، نتیجه ای جز انتقال غیر مستقیم بیماری از ناحیه مصرف آبزیان به مردم نخواهد داشت.

کارشناسان امر، نسبت به آلایندگی صنایع پتروشیمی و بروز بیماری های خطرناک ناشی از این تولیدات و در عین حال کم توجهی نهادهای مسئول ابراز نگرانی کرده اند.

از قرار معلوم، درآزمایش های انجام شده اخیر بر روی لجن‌های جزیره"خور موسی"درخلیج فارس، میزان جیوه هزار برابر حد مجاز بوده است.

محاسبات انجام شده درصنعت نفت مبین این امر بوده که با ورود کمتر از 100 کیلوگرم جیوه به دریا،خلیج فارس از نظر میزان گنجایش جیوه به حد اشباع خود خواهد رسید هرچند که به نظرمی رسد سالانه حدود 1.5 تن جیوه ازسوی صنایع پتروشیمی‌ها وارد خلیج فارس می‌شود.

در این زمینه،یک عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: درگام اول عاملان اصلی  این اتفاق باید به مجلس احضار شده تا به این موضوع رسیدگی کامل شود.

"روبرت بیگلریان" با بیان اینکه نهادهای نظارتی، حاکمیتی و کارشناسان باید با نظارت های چندجانبه از بروز این مشکلات جلوگیری کنند، افزود: درصورت ضعف عملکرد دست اندرکاران این امر،به وجود آمدن موجی از سرطان خون توسط جیوه های سرطان زا در سواحل خلیج فارس امری بدیهی است.

این نماینده مجلس وجود آلاینده هایی چون گوگرد در هوا و پساب های صنعتی و جیوه در آبهای کشور را برخاسته از وجود کاستی های نظارتی و مدیریتی دانست.