به گزارش خبرنگار «نسیم»، اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در برنامه ثریا اظهار داشت: درآمد نفتی ما الان یک سوم توان واقعی کشور است. من نگران هستم درآمد نفت کشور دوباره افزایش یافته و مجددا این درآمد صرف واردات کالاهای خارجی شود. وزیر اسبق بازرگانی با واردات بیش از دو میلیون تن شکر کارخانه‌های قند و شکر داخلی را نابود کرد.
 
ترکان گفت: لباس زیر مسئولان ما هم خارجی و وارداتی شده که این شدیدا تأسف بار است. در سال‌های قبل درآمد نفتی به جای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها صرف مصارف جاری کشور شد. هر زمان درآمد نفتی کشور بالا رفته واردات کشور هم افزایش یافته است.
 
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به اینکه به دنبال توسعه گردشگری حلال در منطقه آزاد کیش هستیم گفت: مناطق آزاد باید براساس مزیتشان فعالیت کنند.
 
وی در بخشی از سخان خود اظهارداشت: بخشی از ظرفیت مناطق آزاد به صادرات مجدد اختصاص یافته است و تا الان نقش مناطق آزاد در ایجاد عدالت در مناطق محروم مناسب نبوده است. در کیش ساخت خانه‌های کارگری ارزان قیمت به منظور کاهش هزینه‌های تولید در دست اجرا است.
 
ترکان گفت: هیچ رانت اطلاعاتی درباره اعلام منطقه آزادشدن آبادان و خرمشهر رخ نداده است. فقط من و جناب رئیس‌جمهور تا قبل از اعلام عمومی از منطقه آزادشدن آبادان و خرمشهر خبر داشتیم.
 
مشاور رئیس‌جمهور گفت: ویلاسازی در مناطق آزاد ایران چیزی کمتر از آنتالیا و جنوب اسپانیا ندارد. اصلا اعتقاد ندارم ایران باید دوبی بزرگ شود. در هشت سال گذشته 600 میلیارد دلار درآمد نفتی کشور بر باد رفت. دولت قبل نفت فروخت و اقلامی مانند لباس زیر و خربزه و موز وارد کرد. کاش سیاست‌های جناب آقای هاشمی رفسنجانی ادامه می‌یافت و دولت سازندگی سیاست‌هایش را ادامه می‌داد که به نظرم بسیار موفق بود.

ترکان گفت: تغییر مدیریتی در منطقه آزاد قشم سیاسی نبوده و صرفا موضوعی داخلی بوده است. قرار نیست دولت در مناطق آزاد اقدام به زمین فروشی کند. توصیه میکنم بومیان صاحب زمین در مناطق آزاد زمین خود را به قیمت پایین نفروشند.

مشاور رئیس جمهور افزود: آقای روحانی بانک‌ها را مکلف کرده بانک‌ها دارایی‌های خود را بفروشند و مورد دیگر اینکه بانک‌ها حق ندارند به شرکت‌های زیر مجموعه خود تسهیلات بدهند. فهرست بدهکاران عمده بانکی به قوه قضاییه ارائه شده است.

شزکت کنندگان در نظرسنجی برنامه ثریا در پاسخ به این سوال که مردم بیشتر با چه هدفی به مناطق آزاد سفر می کنند؟ به ترتیب به گزینه‌های خرید جنس ارزان، تفریح و گردشگری و تولید و اشتغال رای دادند.