به گزارش «نسیم»، بهروز علیشیری در این دیدار تاکید کرد: اگر چه حجم روابط تجاری دو کشور طی سال های اخیر روند مطلوبی داشته است، اما لازم است تا دو کشور به لایه های عمیق تر مناسبات اقتصادی حرکت کنند.
وی افزود: انجام سرمایه گذاری مشترک توسط شرکت های دو کشور نشان از تعمیق ساختاری روابط اقتصادی کشورهاست و دو کشور باید تلاش کنند تا سطح و عمق مبادلات اقتصادی خود را بیش از گذشته گسترده تر کنند.
علیشیری با اشاره به اولویت دولت ایران برای توسعه همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس گفت: سفر امیر کویت به تهران و هیات اقتصادی قطر که به استان هرمزگان سفر کرده است، نشانه عزم جدی مقامات ارشد ایران جهت توسعه روابط با کشورهای همسایه است.
وی با تاکید بر این که، در حوزه روابط تجاری، ایران بهترین روابط را با دولت امارات دارد، گفت: با این وجود حجم سرمایه گذاری های اتباع اماراتی در ایران کم بوده است و با توجه به پتانسیل و فرصت های سرمایه گذاری در اقصی نقاط ایران در تمام بخش ها، خواستار افزایش سرمایه گذاری های مشترک هستیم.
علیشیری رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران با پیشنهاد به طرف اماراتی آمادگی سازمان متبوع خود را برای تشکیل کار گروهی مشترک بین این سازمان و اتاق بازرگانی امارات اعلام کرد و افزود: این کار گروه می تواند با مشخص کردن حوزه های مورد علاقه جهت سرمایه گذاری شرکت های اماراتی در ایران اقدام کند.
وی همچنین با اشاره به فرصت های موجود در بخش کشاورزی، گردشگری و هتل سازی در ایران و نیز افزایش چهار برابری سفر گردشگران کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به ایران، اظهار داشت: با توجه به نگاه مثبت دولت و مسئولان به حوزه گردشگری و صنایع، خدمات و ظرفیت های فراوان و سودآوری بالا در این حوزه ها سرمایه گذاران اماراتی می توانند این طرح ها را بررسی نموده و اقدام به سرمایه گذاری کنند.
عبدالرحمن سیف العزیز رییس اتاق بازرگانی دبی نیز در این دیدار پس از ابراز تشکر از طرف ایرانی، ضمن اشاره به امکانات موجود و ظرفیت های بسیار گسترده برای توسعه همکاری های ایران و امارات و آرزوی موفقیت برای دولت تدبیر و امید، خواستار تعمیق و توسعه روابط بیش از پیش بین ایران و امارات شد.
وی ضمن اشاره به حضور بسیار زیاد تجار، فعالان اقتصادی و گردشگران ایرانی در امارات و بویژه در منطقه امیرنشین دبی خواستار رفع موانع موجود جهت گسترش حجم مبادلات تجاری دو کشور و متعاقبا تسهیل شرایط به منظور حضور سرمایه گذاران امارات در ایران شد.
در این دیدار طرف اماراتی سوالاتی را در حوزه سرمایه گذاری خارجی مطرح کرد که معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی حمایت جدی مقامات ارشد ایران را از تمام سرمایه گذاران خارجی به وی اعلام کرد.
علیشیری در پایان این دیدار گزارشی را از قوانین، مقررات و رویه های قانون سرمایه گذاری و همچنین فرصت ها، مشوق ها و عملکرد مراکز خدمات سرمایه گذاری در 31 استان کشور ایران را تشریح کرد.
لازم به ذکر است، در این دیدار نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، وزارت امور خارجه، گمرک و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشتند.