به گزارش «نسیم»، ابوالقاسم شفیعی در یک نشست خبری با بیان اینکه ایران از نظر تنوع رنگ در حوزه سنگ مرمریت در مقام اول جهان قرار دارد، گفت: از نظر ذخایر، مقام چهارم دنیا را دارا هستیم و در حال حاضر 4 میلیارد تن از 70 میلیارد تن ذخایر معدنی سنگ تزئینی دنیا در ایران قرار دارد.

وی با بیان اینکه در سال 68 حدود 330 معدن سنگ تزئینی در کشور شناخته شده بود، گفت: در آن زمان 1200 واحد سنگ‌بری در کشور فعال بودند که در حال حاضر با توجه به اینکه تعداد معادن به 1800 فقره رسیده، 6600 کارخانه سنگ‌بری در کشور فعال است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 600 کارخانه سنگ‌بری با ماشین‌آلات ایتالیایی در کشور وجود دارد، گفت: در حوزه سنگ‌های فرآوری شده فعالیت زیادی انجام نشده و حجم زیادی از سنگ‌ استخراجی از معادن به صورت نیمه‌فرآوری شده، صادر می‌شود.

شفیعی توضیح داد: در سال 91 حدود 66 میلیون دلار سنگ فرآوری شده از کشور صادر شده که 170 میلیون دلار نیز صادرات سنگ نیمه‌فرآوری شده داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: در سال 91 حدود 16 میلیون و 100 هزار تن تولید سنگ تزئینی داشتیم که 600 هزار تن آن صادر شد و سهم کشور چین از خرید این سنگ 520 هزار تن بود.

وی افزود: از حجم صادرات در سال 91 ، کمتر از 20 درصد به سنگ‌های فرآوری شده اختصاص داشت و بقیه به سنگ‌های نیمه‌فرآوری شده تعلق داشت.

وی در ادامه از سفر یک هیأت 14 نفره متشکل از بزرگترین خریداران سنگ چین در 17 خرداد به تهران خبر داد و گفت: برنامه ما این است که این هیأت چینی برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کنند.

رئیس انجمن سنگ ادامه داد: در دنیا تنها 15 کشور صادرات سنگ دارند که می‌توان به ترکیه، ایران، هند، چین، مالزی، ایتالیا، اسپانیا، مصر، کره جنوبی، مکزیک، کانادا و برزیل اشاره کرد.

وی توضیح داد: هزینه حمل و حقوق گمرکی هر تن سنگ صادراتی ایران به چین حدود 100 دلار است و حدود 100 تا 150 دلار نیز برای عرضه سنگ فرآوری شده در منطقه هزینه می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه قیمت انرژی در ایران یک چهارم قیمت انرژی در چین است و با توجه به هزینه‌های حمل ‌و نقل و گمرکی، از سرمایه‌گذاران چینی خواستیم تا برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کنند.

شفیعی ادامه داد: در حال حاضر 483 معدن سنگ تزئینی در ترکیه فعال است که 5 میلیارد دلار صادرات دارند، در حالی که تعداد پروانه صادر شده برای معادن ایران از 1700 فقره عبور کرده ولی 1400 فقره فعال است که 200 میلیون دلار صادرات دارند.

وی افزود: قصد داریم طی 5 سال آینده صادرات سنگ را به 2 میلیارد دلار برسانیم که 50 درصد آن به سنگ‌های فرآوری شده و 50 درصد نیز به سنگ‌های نیمه‌فرآوری شده اختصاص داشته باشد.

به گفته شفیعی، در حال حاضر تنها 5 درصد سنگ تولیدی کشور صادر می‌شود و بقیه آن در کشور استفاده می‌شود.

به گزارش فارس، مالک رحمتی نایب رئیس انجمن سنگ نیز در این نشست از برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه از 27 تا 30 خرداد در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران خبر داد و گفت: برای دعوت از شرکت‌هایی از چین، روسیه، ایتالیا، آلمان، عراق، هند، قزاقستان، ارمنستان، امارات و عمان نامه‌نگاری شده تا در نمایشگاه حضور داشته باشند.

وی افزود: در این نمایشگاه 6 استان با پاویون‌های اختصاصی حضور دارند و نشست‌های تخصصی و همایش‌های مرتبط در بخش‌های اکتشاف، استخراج، فرآوری و فروش و صادرات برگزار خواهد شد.

وی  همچنین گفت: 10 هیأت خارجی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و تورهای بازدید از برخی معادن کشور برگزار می‌شود.