به گزارش «نسیم»، وزیر امور اقتصادی و دارایی که به منظور شرکت در چهارمین نشست وزرای اقتصادی کشورهای عضو "اکو" در شهر آستانه قزاقستان به سر می‌برد، با "کریم مسیموف" نخست وزیر جمهوری قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، علی طیب نیا در این دیدار گفت: در سال جاری میلادی، این دومین سفر وی به قزاقستان بوده و در سفر قبلی نیز که به منظور شرکت دراجلاس بانک توسعه اسلامی به آستانه عزیمت کرده بود، ضمن ملاقات با معاون نخست وزیر با وزیر اقتصادی جمهوری قزاقستان نیز گفتگو نموده و جهت افزایش سطح روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور تفاهمات لازم صورت پذیرفته است.
 
طیب نیا با اشاره به ملاقات های اخیر مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان اظهارداشت: با وجود توسعه مطلوب روابط سیاسی بین دو کشور، متاسفانه حجم روابط تجاری ایران و قزاقستان پایین است و با توجه به ظرفیت‌های موجود دو کشور و آمادگی مقامات دو کشور، این آمادگی وجود دارد که حجم روابط بازرگانی ایران و قزاقستان تا 5 میلیارد دلار افزایش یابد.
 
نخست وزیر قزاقستان نیز با اشاره به این نکته که قرار است رئیس جمهوری ایران طی سال جاری میلادی به آستانه عزیمت نمایند پیشنهاد کرد جهت بررسی فنی زمینه‌ های گسترش روابط اقتصادی بین ایران و قزاقستان و بهره‌گیری هرچه مناسب تر از سفر آتی دکتر روحانی به قزاقستان؛ هیئتی بلندپایه به ریاست معاون نخست وزیر قزاقستان و همراهی وزرای مختلف ذیربط و سایر مقامات ارشد، آن کشور طی 2 هفته آینده به تهران عزیمت نموده و با مقامات ارشد کشورمان در زمینه‌های گسترش همکاری های دو کشور دیدار و گفتگو نمایند که این پیشنهاد مورد استقبال و موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.
 
در ادامه این ملاقات طرفین ضمن تاکید بر اهمیت تسریع در نهایی نمودن و افتتاح هرچه سریعتر راه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان (اترک برکت)، بر تسریع در توسعه بندر چابهار و اتصال این بندر از طریق راه آهن به خط ریلی آسیای مرکزی تاکید کردند.
 
همچنین پیشنهاد شد با توجه به اعلام آمادگی برخی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، استفاده از مسیر ترانزیت ایران با حضور تعدادی از این کشورها و مشارکت مالی بانک توسعه اسلامی، امکان اتصال این مسیر از کشور  کویت تا آسیای میانه مورد بررسی قرار گیرد.
 
بر اساس این گزارش، با توجه به درخواست و تمایل جمهوری قزاقستان جهت صادرات کالا، موادغذایی، میوه‌های تازه و گندم به ایران و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، پیشنهاد شد ه امکان اختصاص باراندازی ویژه در بندر اوکتائو قزاقستان در شمال دریای خزر مورد بررسی قرار گیرد.
 
در ادامه این ملاقات، طرفین نسبت به گسترش همکاری های علمی و فناوری و حوزه‌های تکنولوژی بین ایران و قزاقستان اعلام آمادگی کردند.