محمد قبله در خصوص واردات روغن‌ خام توسط شركت بازرگانی دولتی ایران گفت: به دنبال اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها و توقف توزیع كالا‌ برگ، از سال 90 و اوایل سال 91 دیگر هیچگونه وارداتی توسط دولت در این خصوص صورت نگرفت.

وی با بیان اینكه دولت تنها در ذخیره‌سازی كالا‌های اساسی ورود پیدا می‌كند، ادامه داد: به جز گندم كه تامین 100 درصد آن توسط شركت بازرگانی دولتی صورت می‌گیرد سابقه نداشته كه واردات كالایی انحصارا در اختیار دولت باشد به طوری‌كه حتی در سال 89 كه اجرای قانون هدفمندی فضای ناشناخته‌ای را برای اقتصاد ایران ایجاد كرده بود، دولت برای ذخیره‌سازی از توان بخش خصوصی بهره برد.

دبیر انجمن روغن نباتی با اشاره به وقوع بحران ارزی از نیمه دوم سال 91، این مهم را دلیل اصلی ورود دولت به واردات روغن نباتی اعلام كرد و افزود: از این تاریخ به بعد بود كه تبادل ارز برای بخش خصوصی به دلایل مختلف با دشواری‌های متعددی همراه بوده و قادر به تامین روغن خام نبودند.

وی ادامه داد: اما حال كه شرایط ارزی به حالت طبیعی خود بازگشته منطقی نیست كه واردات مواد اولیه با منابع و سرمایه دولت صورت گیرد و این قضیه نیز مورد تایید فعالان بخش خصوصی هم نیست.

به گفته این مقام مسئول با بیان اینكه این مصوبه از زمان ابلاغ آن یعنی اول خرداد لازم‌الاجراست.

 

**اخذ تعهد كتبی از واردكنندگان روغن

قبله از اخذ تعهد محضری تحویل کالا از کلیه متقاضیان واردات روغن خام خبر داد و افزود: باید این اطمینان حاصل شود كه ارز اختصاص یافته برای واردات روغن، صرف امور دیگری و دلالی نمی‌شود و به موقع در زمینه واردات و تحویل مواد اولیه به كارخانجات و تبدیل روغن خام به روغن نباتی اقدام می‌شود.

به گفته این مقام مسئول واردات روغن بر اساس ارز مبادلاتی صورت گرفته و پس از اخذ تعهدنامه كتبی و وارد‌كننده جهت دریافت ارز به بانك مركزی معرفی خواهد شد.

 

**تا پایان خرداد ماه هیچ‌گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت

دبیر انجمن روغن نباتی در خصوص افزایش قیمت روغن نیز گفت: بر اساس ابلاغیه دولت تا پایان خرداد ماه شركت‌ها موظف به تثبیت قیمت محصولات خود هستند ولی از آن پس با توجه به افزایش نرخ ارز مبادلاتی و دستمزد مذاكراتی را با مسئولان امر خواهیم داشت.

 

**55 درصد واردات روغن توسط بخش خصوصی صورت گرفت

قبله ذخایر احتیاطی دولت در زمینه روغن را كافی دانست و افزود: علی‌رغم مصوبه هیأت وزیران در خصوص واگذاری تنظیم بازار روغن به انجمن، دولت هر زمان كه احساس نیاز كند می‌‌تواند به منظور تنظیم بازار و ذخیره‌سازی اقدام به واردات روغن كند.

وی ضمن رد اینكه 80 درصد واردات روغن خام توسط شركت بازرگانی دولتی در حال انجام است، ادامه داد: بر اساس آمار موجود تنها 45 درصد واردات روغن در سال 92 توسط دولت صورت گرفته 55 درصد مابقی توسط بخش خصوصی وارد كشور شده است.