رحمان سعادت، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه سمنان در خصوص صدور قطعنامه جدیدی توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران به خبرنگار «نود اقتصادی» گفت: شاید صدور قطعنامه برای کشورهایی که تاکنون طعم تحریم و قطعنامه را نچشیده‌اند، مانند ژاپن یا سوئیس، تاثیرگذار باشد، اما در ایران، دولت‌ها و مردم به دلیل اتخاذ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، به این شوک‌ها عادت کرده‌اند و راهکارهای مقابله با آن را یافته‌اند.

وی افزود: البته ممکن است این موضوع بر گفتمان کاندیداها اثر گذاشته و گاها سبب شود تا برخی افراد از این موضوع سوء استفاده کرده و به اصطلاح بر اخبار منتشره موج‌سواری کنند اما تاثیر حقیقی بر اقتصاد و بازارها نخواهد گذاشت و فقط جو روانیست.

سعادت در ادامه با اشاره به عملکرد دولت در یکسال و نیم گذشته، اظهار داشت: اقدامات رئیس کل بانک مرکزی و دیپلماسی منطقه‌ای در راستای عادی‌سازی روابط، منجر به افزایش ذخایر ارزی کشور شده است. به همین دلیل، به نظر نمی‌رسد در چند ماه آینده اتفاق قابل توجهی در این زمینه رخ دهد.

وی با تاکید بر تاثیر اخبار و رویدادهای سیاسی بر بازارهای مختلف، به خصوص بازار سرمایه و ارز، گفت: این تاثیرگذاری عموماً به صورت پیش‌خور اتفاق می‌افتد، به این معنی که بازارها دو تا سه هفته قبل از انتشار اخبار، واکنش نشان می‌دهند؛ اما پایدار نخواهد بود.

در پایان، این کارشناس اقتصادی راهکارهایی برای عبور از این شرایط ارائه داد و بیان کرد: بانک مرکزی باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب، ثبات کنونی در بازار ارز را ادامه دهد و دولت نیز باید با نظارت بر تولید، واردات و توزیع کالاهای اساسی، از بروز نوسانات شدید در این بازارها جلوگیری کند.