قیمت قالب ستون بتنی یکی از چالش‌های ذهن اشخاصی است که در زمینه ساخت و ساز فعالیت دارند. در صنعت ساخت و ساز تقریباً تمامی ساختمان‌ها یکسری ستون دارند که از میلگرد و آهن ساخته می‌شود. برای پر کردن این ستون‌ها از بتن استفاده می‌شود، تا زمانی که بتن‌ها سفت شوند دور آنها را قالب بندی می‌کنند. قالب بندی ستون‌ها با استفاده از قالب‌های مختلفی مثل قالب مدولار، قالب پلاستیکی، قالب چوبی و… انجام می‌شود. اگر دوست دارید راجع به هر یک از آنها اطلاعاتی داشته باشید توصیه می‌کنیم ادامه مطالب را از دست ندهید چرا که خالی از لطف نیست.

هزینه اجرای قالب بندی ستون با استفاده از قالب مدولار

یکی از انواع قالب بندی‌های ستون، قالب بندی با استفاده از قالب بتن مدولار است. برای ساخت قالب بتن از فولاد بسیار محکم استفاده می‌کنند که عموماً ضخامت آن به ۳ میلی متر می‌رسد. برای اینکه بتوان این قالب‌ها را به یکدیگر متصل کرد از یکسری ملزومات دیگر مثل پین و گوه و استفاده می‌کنند. قالب‌های فلزی مدولار را در اندازه‌های مختلف تولید می‌کنند تا کاربرد های زیادی داشته باشد و بتوان ستون ها و موارد دیگر را در ابعاد مختلف قالب بندی کرد.

چیزی که در این میان قابل تامل است قیمت قالب ستون بتنی مدولار است. در پاسخ به این سوال که قیمت این نوع قالب بندی چقدر است، نمی‌توان رقم دقیقی ارائه کرد، چرا که قیمت آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. از سری عوامل موثر بر قیمت قالب بندی با استفاده از قالب مدولار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

تعداد و اندازه قالب‌ها

اولین فاکتوری که روی هزینه قالب ستون بتنی تاثیر مستقیم دارد، تعداد و اندازه قالبها است. هر چقدر تعداد قالب‌ها بیشتر باشد و اندازه آنها بزرگ‌تر باشد هزینه بیشتری دربر دارد.

ابعاد ستون‌ها

ساختمان‌هایی که ستون بیشتری دارند به تعداد قالب بیشتری نیاز دارند در نتیجه هر چقدر تعداد ستون‌ها بیشتر باشد به تعداد قالب بیشتری هم نیاز خواهد بود، در نتیجه هزینه کلی نیز افزایش می‌یابد.

هزینه باربری

و اما آخرین مورد از مواردی که باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود، هزینه باربری است. قالب‌های مدولار وزن زیادی دارند در نتیجه حمل کردن آنها راحت نیست و ماشین‌های باربر باید اینکار را انجام دهند. هر چقدر مسیر دورتر باشد هزینه باربری نیز بیشتر خواهد شد.

در بین تمامی انواع قالب بندی ستون، بهترین نوع آن قالب بندی با استفاده از قالب مدولار است. دلیل برتری این قالب این است که جنس آن فلز بوده و بسیار محکم است. از آن گذشته اگر در برابر فشار قرار بگیرد دچار ترک خوردگی، شکستگی و خرابی نمی‌شود. لازم به ذکر است که طول عمر قالب‌های مدولار بیش از سایر قالب ها است. توصیه می‌شود برای اطلاع از قیمت‌ها به کارشناسان فروش مدرن سازان مراجعه کنید. آنها در رابطه با سوالاتی که راجع به قیمت دارید می‌توانند به درستی پاسخ دهند.

قیمت قالب ستون بتنی در اجرا با قالب خاص

در برخی از موارد شکل و نوع ستون بتنی به نوعی است که نمی شود با استفاده از قالب مدولار قالب بندی کرد، در این موارد از قالب های خاص استفاده می شودقالب بتن خاص مطابق با نقشه سازه و نیاز پروژه طراحی و تولید می شود. این قالب ها نسبت به قالب های مدولار هزینه ساخت بیشتری دارند و قیمت تمام شده آنها بیشتر است. برای نمونه می شود ستون های پل را قالب ستون خاص نامید.

هزینه قالب بندی ستون با قالب پلاستیکی

یکی دیگر از قالب‌هایی که برای اجرای قالب بندی ستون بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قالب بتن پلاستیکی است. قالب‌های پلاستیکی از جنس پلیمر فشرده بسیار محکمی هستند. این قالب‌ها به قدری استحکام دارند که اگر در برابر فشار مواد بتنی قرار بگیرند دچار مشکل نمی‌شوند و آسیب نمی‌بینند. برخی از افراد ترجیج می‌دهند به جای استفاده از سایر قالب‌ها از این مدل استفاده کنند، اما راجع به هزینه آن چیزی نمی‌دانند.

حقیقت این است که قیمت قالب بندی ستون بتنی با استفاده از قالب پلاستیکی را نمی‌توان به طور دقیق بیان کرد، چرا که عوامل متعددی در این میان تاثیر مستقیم دارند. از سری فاکتورهای مهم در این زمینه می‌توان به مواردی مثل جنس قالب، ابعاد قالب، و تعداد آن اشاره کرد. مشتریانی که می‌خواهند از قیمت روز قالب بتنی با قالب پلاستیکی مطلع شوند به طور مستقیم با کارشناسان فروش تماس می‌گیرند.

 

منبع : https://modernsazan.com/the-price-of-concrete-column-mold/