به گزارش روابط عمومی صندوق ضمانت صادرات ایران، در جلسه مجمع عمومی عادی سالانه کمیته ایرانی بازرگانی بین المللی (ICC Iran)  صندوق ضمانت صادرات ایران با کسب 29 رای عضو انفرادی شورای کمیته ایرانی شد.

همچنین بیمه مرکزی ایران با کسب 25 رای به عنوان عضو سازمانی شورای کمیته ایرانی (ICC) برگزیده شد.

اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC)با گسترش تعاملات اقتصادی بین‌المللی، مسائلی همچون تسهیل تجارت، افزایش صادرات و همچنین بحث همگن‌سازی مقررات بین‌المللی؛ حمایت از توسعه صادرات و بخش خصوصی؛ و قدرت نفوذ دیپلماسی اقتصادی بیش از پیش اهمیت یافت تا آنجا که در سال ۱۹۱۹، تعدادی از تجار و کارآفرینان بزرگ جهان برآن شدند تا اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) را بنا نهند که مرکز آن در پاریس قرار دارد.

هدف این سازمان، دفاع از بخش خصوصی کشورها و تلاش برای توسعه و تسهیل تجارت داخلی و خارجی است. هم اکنون نزدیک به ۳هزار متخصص، بدنه کاری ICC را در حوزه‌های گسترده و متفاوت تشکیل می‌دهند. ICC نمایندگی ۴۵ میلیون کسب و کار را در سراسر جهان برعهده دارد و ۱۰۸ کشور نیز در آن عضویت دارند. در همین راستا و بر اساس ماموریت ICC، محور فعالیت‌های آن بر سه حوزه اصلی مقررات‌گذاری، سیاست‌گذاری، و داوری متمرکز است. 

نمایندگی ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی در سال ۱۳۴۲ تأسیس شد و پس از انقلاب با چند سال وقفه در فعالیت‌ها روبرو گشت. در سال ۱۳۶۴ بنا به توصیه دولت و تلاش اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران،‌ این کمیته دوره جدید فعالیت خود را آغاز کرد.رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ریاست کمیته ایرانی ICC را بر عهده دارد .

تمامی بانک‌های کشور، شرکت‌های بزرگ و اکثر اتاق‌های بازرگانی از ‌جمله اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این کمیته عضویت دارند.

قابل توجه است که اعضا با عضویت در کمیته ایرانی ICC، در واقع به عضویت اتاق بازرگانی بین‌المللی در می‌آیند. کمیسیون‌های متعدد در حوزه‌های مختلفی مانند بانکی، حقوقی، تجارت و سرمایه‌گذاری، مالیات، اقتصاد دیجیتالی، حمل و نقل و ... در کمیته ایرانی ICC فعالیت می‌کنند که حضور فعالانه و اعمال‌نظر اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی در جلسات این کمیسیون‌ها می‌تواند منجر به ارائه پیشنهادها، نظرات و مشکلات جامعه تجاری به دولت، مجلس و نهادهای تصمیم‌گیر برای بهبود شرایط کسب و کار شود.

علاوه بر این، شرکت در جلسات و مجامع بین‌المللی و انتقال نظرات اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی کشور مقدمات توسعه هر چه بیشتر روابط بین‌المللی و ارتباط مستمر با سایر کمیته‌های ملی را مهیا می‌سازد و موجبات تاثیرگذاری در تصویب مقررات بین‌المللی در امور تجاری و بازرگانی و همینطور تاثیرگذاری بر تنظیم سیاست‌های ملی و بین‌المللی در امور تجاری و بازرگانی را رقم می‌زند.

۲۴عضو از میان اعضای کمیته ایرانی ICC برای مدت ۳ سال انتخاب می‌شوند و یک سوم آنان هر سال تجدید انتخاب می‌گردند. این شورا سیاست‌ها و بودجه سالانه کمیته ایرانی ICC را تصویب می‌کند، تشکیل کمیسیون‌های جدید را مورد بررسی قرار می‌دهد و تغییر در اساسنامه کمیته ایرانی ICC را به مجمع پیشنهاد می‌کند.