در حال حاضر به دلیل دستمزد پایین نیروی انسانی و تولید انبوه در چین، قیمت محصولات آن کشور نسبت به سایر کشورها کمتر است و چین را به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کرده است. به همین خاطر واردات ازکشور  چین یکی از روش‌های مقرون‌به‌صرفه برای دارندگان مشاغل در ایران است، این قیمت پایین، تجار و صاحبان کسب‌وکار را در ایران ترغیب به واردات محصولات تولید چین می‌کند.

همچنین به دلیل تنوع بالای کالاهای چینی و به دلیل اصلی‌ترین شریک تجاری ایران بودن کشور چین، بیشترین واردات کالاها به ایران از طریق چین صورت می‌گیرد. تحریم‌های اقتصادی از سوی غرب و عدم تمایل سایر کشورها به مراودات تجاری با ایران، ایران را به سمت شرق، به‌ویژه کشور چین، سوق داده است و این ارتباط برای هر دو کشور سودمند بوده است به طوری که ایران نیز به این کشور صادرات دارد و روابط تجاری دو طرفه و مراودات تجاری بین دو کشور در سطح بسیار خوبی قرار دارد. همچنین، طبق قرارداد ۲۵ ساله بین دو کشور، روابط تجاری تقویت هم شده‌است.

واردات قانونی

واردات کالا از کشور چین از طریق راه‌های مختلف امکان‌پذیر است، از جمله: راه‌های دریایی و هوایی. واردات از طریق راه زمینی به دلیل هزینه‌های کمتر معمولاً ارزانتر است، اما در مسیر چین به ایران عملا غیرممکن است. این راه معمولاً برای حجم‌های بزرگ و کالاهایی که زمان تحویل آنها مهم نیست، استفاده می‌شود. واردات از طریق راه دریایی معمولاً توسط ناوگان حمل و نقل دریایی و لندیگراف‌های باربری صورت می‌گیرد و زمان بیشتری نسبت به راه زمینی نیاز دارد، اما هزینه‌های نسبتاً کمتری دارد. در مقابل، واردات از طریق راه هوایی سریعتر است، اما هزینه‌های بیشتری نسبت به روش‌های دیگر دارد. این روش اغلب برای کالاهایی استفاده می‌شود که زمان تحویل سریع آنها اهمیت دارد، مانند کالاهای فسادپذیر یا کالاهایی که به صورت فوری به آنها نیاز است.

در نهایت این شمایید که باید بر اساس نوع کالا، وزن، بسته بندی و هزینه حمل آن یکی از این روش‌های ذکر شده را انتخاب کنید.

برای انجام واردات کالاها از چین از هر کدام از روش‌های عنوان شده، می‌توانید خودتان اقدام کنید یا این کار را به شرکت‌های بازرگانی بسپارید. اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید یا تازه‌کار هستید، می‌توانید از خدمات شرکت‌های بازرگانی و مشاوره وارداتی استفاده کنید. این شرکت‌ها به شما در مراحل مختلف واردات کالا، از جمله جستجوی تامین‌کنندگان معتبر، بررسی مدارک، گمرک و حمل‌ونقل کمک خواهند کرد.

واردات از چین بدون گمرک

باتوجه‌به رشد تورم در ایران و افزایش هزینه‌های واردات از کشورهای دیگر، برخی از واردکنندگان به دنبال راه‌حل‌هایی برای کاهش هزینه‌ها هستند، از جمله جستجوی راه‌های واردات بدون گمرک که ممکن است هزینه‌ها را کاهش دهد. اما به‌هرحال برای واردات کالاها از چین به ایران، لازم است قوانین و مقررات گمرکی هر کشور را رعایت کنید که شامل پرداخت گمرک، مالیات و سایر هزینه‌های مربوطه است.

چه واردات از چین باشد، چه امارات، ایتالیا، ترکیه، ژاپن! هیچ فرقی نمی‌کند کالاها باید از گمرک و بنادر تجاری عبور کنند. در گمرک، بررسی‌های موردنیاز بر روی کالاها انجام می‌شود تا در صورت وجود مشکل و عدم تطابق در اطلاعات فاکتور با کالای مربوطه، مانند تقلب در برند یا مشخصات فنی، جلوی ورود آن به کشور گرفته شود. توجه داشته باشید اگر کالاهای خارجی از گمرک عبور نکنند، مهر تأیید نخواهند داشت و عملاً کالای شما قاچاق محسوب می‌شود. به‌علاوه، به‌عنوان واردکننده، شما نیز متخلف محسوب می‌شوید و ممکن است پیگرد قانونی داشته باشد و این ممکن است منجر به خسارت جبران‌ناپذیر برای کسب‌وکار شما شود. پس واردات بدون گمرک در تناقض با قوانین کشور بوده و غیرقانونی است.

چه کالاهایی را می‌توان بدون گمرک از چین وارد کرد؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، اگر قصد واردات انبوه کالا از چین را دارید، واردکردن کالا بدون گمرک از این کشور تقریباً غیرممکن است. اما در دو صورت می‌توانید کالا را از چین وارد کنید بدون اینکه نیازی به پرداخت تعرفه گمرکی داشته باشید، البته این شرایط و محدودیت‌ها بسته به نوع کالا و قوانین و مقررات وارداتی متفاوت است. معمولاً  کالاهایی که به‌عنوان چمدانی (personal baggage) شناخته می‌شوند و به مقدار معین و محدود می‌توانند بدون پرداخت تعرفه گمرکی وارد کشور شوند. این کالاها معمولاً برای استفاده شخصی و نیازهای غیرتجاری استفاده می‌شوند. مورد دیگر، ارسال نمونه کالا به کشور است که در اکثر موارد مشمول هزینه‌های گمرکی نخواهد شد. در ادامه به این روش از واردات کالا به‌منظور بررسی کیفیت و مطابقت کالا با استانداردهای فنی و قانونی، و پیش از واردات محموله‌ی اصلی خواهیم پرداخت.

ارسال نمونه کالا

واردکنندگان معمولاً در ابتدای سفارش بار عمده و اقدام برای واردات از تولیدکننده یا فروشنده درخواست دریافت نمونه کالا را می‌کنند. بنابراین، نمونه کالا به‌صورت یک نمونه کوچک از کالای واقعی تهیه می‌شود و برای واردکننده ارسال می‌شود. درصورتی‌که نمونه کالا با مشخصات و استانداردهای موردنظر مطابقت داشته باشد، واردکننده می‌تواند اقدام به خرید کلی کالا نماید.

برای سفارش نمونه کالا، واردکننده نیازی به گرفتن ویزای چین، سفر به کشور چین و جستجوی تولیدکننده‌ی معتبر کالای موردنظر خود و پرداخت هزینه‌های سنگین ندارد. چراکه با سفارش نمونه کالا قبل از سفارش عمده، می‌توان به بررسی کیفیت و مطابقت کالا با استانداردها پرداخت.

در روند ارسال نمونه کالا و ورود آن به کشور، اگر مقدار و اندازه‌ی تعداد کالاهایی که به‌عنوان نمونه بار یا سمپل وارد می‌شوند به‌گونه‌ای باشد که از نظر کارشناس ارزیاب گمرک تشخیص داده شود که کالای وارد شده صرفاً یک نمونه سمپل است و باهدف بررسی کیفیت و استاندارد کالا وارد کشور شده است، کالای تجاری محسوب نشده و هزینه‌ای به‌عنوان حقوق ورودی گمرکی برای واردات نمونه کالا در نظر گرفته نمی‌شود.

برای اثبات اینکه یک کالا به‌عنوان نمونه وارد شده است، نیازمند به ارائه مدارک زیر خواهید بود:

  • نامه درخواست نمونه: واردکننده می‌تواند یک نامه رسمی به تولیدکننده یا فروشنده ارسال کند که در آن درخواست دریافت نمونه کالا را ذکر کند. این نامه نشان‌دهنده جزئیاتی مانند تعداد و نوع کالاهایی که به‌عنوان نمونه درخواست شده است، هدف استفاده از نمونه‌ها (بررسی کیفیت، آزمایشات و غیره) است.
  • فاکتور تجاری: این فاکتور باید وضعیت کالا را به‌عنوان نمونه و رقمی مناسب برای تجارت نشان دهد و نباید به‌صورت یک فاکتور کالای تجاری عادی باشد.
  • مجوزها و گواهی‌ها: در برخی از صنایع و محصولات ممکن است نیاز به دریافت مجوزها و گواهی‌های خاص جهت واردات سمپل به کشور باشد. مانند صنایع دارویی، الکترونیک، خودروسازی و صنایع غذایی.

سخن پایانی

در پایان توجه داشته باشید که ارسال نمونه کالا معمولاً از طریق باربری هوایی انجام می‌شود. مدت‌زمان ارسال و ترخیص کالاهای نمونه و بسته‌های کوچک از چین به ایران به‌صورت هوایی حدود 7 تا 10 روز است. هزینه ارسال آن نیز بر اساس تعرفه‌های شرکت‌های باربری هوایی محاسبه و دریافت میشود.