به گزارش «نود اقتصادی» رفتار دلار در پاییز ۱۴۰۲ تحت تاثیر متغیر‌های اقتصادی و سیاسی بود که در نهایت برآیند آن در رقم ۴۹ هزار ۷۵۰ تومان به تعدیل رسید.

در بازار غیر رسمی که فعالان آن برای پاییز جاری از جهش‌ها و ارقام انتزاعی سخن می‌گفتند در نهایت در واپسین روز‌های فصل، تکاپوی خود را در سمت عرضه بیشتر کردند و همین موضوع قیمت دلار را تا ۴۹ هزار تومان نیز کاهش داد.

ابتدای مهر ماه و با آغاز درگیری رژیم صهیونیستی با غزه، بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت دلار را محتمل می‌دانستند، موردی که اتفاق هم افتاد و در تاریخ ۱۶ مهر ماه دلار به بالاترین سقف خود در فصل جاری یعنی ۵۲ هزار و ۱۳۰ تومان رسید.

همان زمان اما مشخص بود که دلار دوام زیادی در ارقام بالای ۵۰ هزار تومان نخواهد داشت و التهابات منطقه صرفا شوک موقتی خواهند بود که لااقل بر روند ماهانه دلار بی تاثیرند. با نگاهی به روند فصلی کاملا مشخص است که پس از یک اوج در اواسط مهر ماه دلار مجددا فرود کرده و در بازار غیر رسمی به ارقام ابتدایی فصل نزدیک شده است.

در آبان ماه نیز تحت تاثیر القای برخی از اخبار منفی مبنی بر کاهش ذخایر بانک مرکزی و احتمال گستردگی جنگ به کشور‌های دیگر دلار مجددا از فاز نزولی خارج و با گذر از ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان روند صعودی را آغاز کرد.

در نهایت اما ثبات در توزیع دلار در مرکز مبادله ارز و طلا  و همچنین اطمینان بازار از گسترده نبودن جنگ در نهایت دلار را مجددا از فاز صعودی خارج کرد.

در ۲۳ آبان ماه ماه قیمت دلار محدوده حساس خود را شکست و برای ساعتی وارد کانال ۵۰ هزار تومان شد و آنگونه که کانال‌های خرید و فروش دلار خبر می‌دهند در حال حاضر نیز در همین کانال قرار دارد.

هر چند بازار غیر رسمی ارز در ایران با توجه سیاست‌های بانک مرکزی کوچک‌تر از قبل شده اما روند قیمت در این بازار نشان دهنده پتانسیل‌ها و انتظارات تورمی است. از همین رو به نظر می‌رسد دلار وارد روند با ثباتی شده که حتی التهابات منطقه‌ای نیز توانایی جا به جایی آن را ندارد.