به گزارش «نود اقتصادی» براساس داده‌های بانک مرکزی ایران، سرعت رشد حجم پول در پایان مهرماه ۱۴۰۲ نسبت به پایان مهرماه سال گذشته به ۳۹ درصد رسیده است. این مقدار که بین دیماه ۱۴۰۱ تا اردیبهشت ۱۴۰ در محدوده ۷۰ درصد قرار گرفته بود، در شهریور به ۴۰/۶  و در مهرماه به ۳۹ درصد کاهش یافته که کمترین مقدار در ۲۳ ماه اخیر است. 

اقتصاددانان معتقدند سرعت گردش پول از مهمترین متغیر‌هایی است که رفتار عاملان اقتصادی در قبال تقاضای پول و به‌دنبال آن، تورم انتظاری را شکل می‌دهد. براین اساس، انتظارات در تعیین تورم نقش مهمی بازی می‌کند؛ چراکه اولا عاملان اقتصادی  این انتظارات را در مذاکرات و چانه‌زنی‌های دستمزد خود و تعدیل قیمت قراردادها از قبیل افزایش اجاره (مسکن و...) وارد می‌کنند که خود تا حدودی تورم دوره بعد را تعیین می‌کند. 

ثانیا، به‌دنبال انتظارات تورمی شکل‌گرفته در آحاد اقتصادی، تمایل به نگهداری پول کاهش و متعاقبا سرعت گردش پول در اقتصاد کشور افزایش می‌یابد. به عبارتی، کاهش سرعت رشد حجم پول نشانه خوبی از اعتماد عاملان اقتصادی به سیاستگذار پولی برای کنترل تورم است.

قابل ذکر است طی ۶ ماه اخیر کاهش چشمگیر نرخ رشد نقدینگی، ثبات نسبی نرخ ارز، کاهش ریسک متغیرهای غیراقتصادی موثر بر بازارها و آزادسازی بخشی از پول‌‌‌های بلوکه‌شده ازجمله متغیرهای اثرگذار بر کاهش انتظارات تورمی بوده است.