به گزارش «نود اقتصادی» با توجه به سهم قابل‌توجه بخش‌‌‌های خوراکی‌‌‌ در تورم، روند قیمتی این بخش و عوامل موثر بر آن بسیار مهم است.

بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال تا به حال تورم بخش خوراک روند نزولی را طی کرده و از رشد ۴ درصدی در فروردین ماه سال جاری به رشد ۱ درصد در آبان ماه تعدیل یافته است.

همچنین بررسی تورم نقطه به نقطه نیز تایید می‌کند که روند کاهشی بوده و از رقم ۷۷ درصد در فروردین ماه ۱۴۰۲ به ۳۶ درصد آبان ماه رسیده‌ایم.

با توجه به ساختار بخش خوراک در کشور ماه پر واضح است که تورم در این بخش لااقل در کوتاه مدت تحت تاثیر نرخ ارز و تغییرات قیمتی اجناس وارداتی بوده و در وهله بعد در بلند مدت علاوه بر نرخ ارز به نرخ رشد نقدینگی نیز وابسته است.

بر اساس آمار‌ها تغییرات تورم ماهانه بخش خوراک و دلار بهم نزدیک بوده و یا نهایتا با یک ماه تاخیر، تغییرات قیمت دلار بر بازار خوراک تخلیه شده است.

با این وجود از خرداد ماه به بعد به دلیل ثبات و کنترل نرخ ارز، تغییرات تورم ماهانه در بخش خوراک نیز به حداقل رسیده و در مقایسه با ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲ و ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده است.

به عنوان مثال رشد دلار در آبان ماه در حدود ۱.۵ درصد بوده که این رقم برای بخش خوراک هم در حدود ۱ درصد بوده است.

در کشور ماه عمده کالا های خوراکی یا وارداتی است یا حداقل مواد اولیه آن‌‎ها مانند دانه‌های روغنی، خوراک دام و ... از دیگر کشورها وارد می‌شود همین موضوع تورم بخش خوراک را نسبت به تغییرات نرخ ارز با کشش کرده است. به طوری که در دی و بهمن ماه ۱۴۰۱ که نرخ دلار با جهش همراه بود، تورم ماهانه بخش خوراک نیز به اعدادی ۴ تا ۵ درصد رسیده بود.

در واقع کوچکترین تغییر در نرخ ارز به تغییر بزرگ در نرخ خوراک منجر می‌شود. از همین رو به نظر می‌رسد با کاهش و ثبات نسبی در نرخ ارز به‌عنوان عامل اصلی تورم در کوتاه‌‌‌مدت که با حضور فعال و مستمر بانک‌مرکزی به‌عنوان بازارساز و امیدواری به مذاکرات صورت پذیرفت و کاهش انتظارات تورمی را به همراه داشته است، می‌‌‌توان به روند کاهشی تورم در ادامه سال امیدوار بود.