به گزارش «نود اقتصادی» بلومبرگ جزئیات جدیدی از صادرات نفت ایران آن هم در شرایط تحریم منتشر کرده که نشان می‌دهد، چین بزرگترین خریدار نفت ایران بوده و ۹۱ درصدی مجموع صادرات نفت ایران را چین خریداری کرده است.

همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شده از ژانویه ۲۰۲۱ تا پایان سپتامبر ۲۰۲۳ ایران مجموعا بیش از ۸۰ میلیارد دلار نفت به کشور چین فروخته که این رقم بسیار بیشتر از مبادله نفتی ایران و چین قبل از تحریم‌های ۲۰۱۸ آمریکا علیه ایران است.

تداوم فروش نفت آن هم به مشتری سیری ناپذیری مانند چین جریان درآمدی ارزی ایران را بهبود خواهد بخشید و این موضوع انتظارات افزایش نرخ ارز و احتمال  تکانه‌های مجدد آن را کمرنگ خواهد کرد.

بر اساس اعلام بلومبرگ تا پایان ستامبر ۲۰۲۳ بیش از ۹۱ درصد از نفت صادراتی ایران را در سال ۲۰۲۳ چین خریداری کرده و ۶ درصد را نیز سوریه در اختیار گرفته است. این موضوع باعث شده تا نمایندگای جمهوری‌خواه سنای آمریکا از بایدن تقاضای سختگیری در تحریم‌ها و ورود به موضوع چین را داشته باشند که البته به دلایل سیاسی و انتخاباتی بایدن، به هیچ وجه محتمل نمی‌باشد.

علاوه بر بلومبرگ اندیشکده ضد ایرانی «متحد علیه ایران هسته‌ای» یا United Against Nuclear Iran  با خشم زیادی جزئیات جدید از مبادلات نفتی ایران منتشر کرده‌اند که جالب به نظر می‌آید.

بر اساس اعلام این موسسه صادرات ایران به چین به صورت روزانه بین ۱.۳ تا ۱.۵ میلیون بشکه نفت بوده و چین از ژانویه ۲۰۲۱ تا پایان سپتامبر ۲۰۲۳ بیش از ۸۰ میلیارد دلار از ایران نفت خریداری کرده است.

در ادامه این موسسه در گزارش خود اعلام میکند؛ « شناسایی خریداران نفت ایران دشوار بوده اماUANI در ماه‌های اخیر اسنادی را به دست آورده است که نشان می‌دهد چه کسی این تجارت غیرقانونی و منحصر به فرد پرسود را تأمین مالی می‌کند.

داده‌های دریافتی و بررسی شده توسط UANI نشان می‌دهد که نفت ایران توسط پالایشگاه‌های پتروشیمی غیردولتی و نیمه مستقل چین با نام “teapot” وارد می‌شود. آژانس برنامه‌ریزی اقتصادی چین، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC)، سالانه ده‌ها مجوز جدید به حدود ۱۵۰ شرکت مذکور اعطا کرده تا بتوانند به روش‌های مختلفی از ایران نفت وارد کنند»

بر همین اساس و طبق اعلام مراکز آمریکایی و جهانی، فروش نفت ایران علاوه بر روند افزایشی، جایگاه قبلی خود را نیز در بازار نفت پیدا کرده و حالا با وجود مشتری بسیار بزرگی مانند چین باید منتظر جریان ارزی مثبت و البته با ثبات تری در تجارت خارجی کشور باشیم.

فعالان بازار ارز معتقدند که همین موضوع میتواند بازار ارز را با ثبات تر و حتی کاهشی نگه داشته و اجازه افزایش قیمت ناگهانی و پرشی را ندهد. به صورت معمول جهش‌های ارز در ایران بلافاصله بعد از محدود شدن جریان ارزی آن هم جنس نفتی آن رخ داده است.