به گزارش «نود اقتصادی» قیمت طلا در سال ۲۰۲۳ با بیش از ۹.۵ درصد افزایش به حدود ۲۰۰۶ دلار به ازای هر انس رسیده و به نوعی جهش قیمتی را در سال جاری رقم زده است.

قیمت هر انس طلا در ابتدای سال ۲۰۲۳ در حدود ۱۷۷۰ دلار بوده که این رقم تا قبل از التهابات اخیر منطقه و یورش وحشیانه رژیم اشغالگر قدس به فلسطین به ۱۹۰۰ دلار رسیده بود.

حدود سه هفته پیش اما با احتمال افزایش التهابات، مجددا شاهد رشد طلا تا منطقه ۲۰۰۰ دلار بودیم که یک رکورد قیمتی برای ۳ سال اخیر است. با توجه به آنکه یکی از اهرم‌های اصلی افزایش قیمت طلا در داخل اقتصاد ایران فارغ از وضعیت تورم و ارزش پول ملی، قیمت طلای جهانی است، بنابراین پیش بینی روند قیمت جهانی این فلز می‌تواند برآورد خوبی از روند قیمت در داخل کشور را نیز داشته باشد.

در ۲۴ ساعت گذشته با افزایش تنش‌ها در فلسطین و همچنین جهش ۱.۵ درصدی قیمت جهانی طلا، برخی از فعالان عمدتا مجازی اقتصاد بر طبل افزایش مجدد طلا، دلار و بازار‌های دارایی کوبیدند. این در حالی است که قبل از هر معامله و تصمیم اقتصادی جدید لازم است ۳ نکته مهم را به خاطر داشته باشیم؛

اولا؛ در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ با آغاز درگیری های روسیه و اوکراین و احتمال افزایش تنش‌ها بین جهان غرب و شرق، قیمت طلا با بیش از ۵ درصد افزایش در کمتر از یک ماه از ۱۸۸۰ دلار در ۲۴ فوریه به ۱۹۹۰ دلار  در ۷ می همان سال رسید. همان زمان نیز قیمت طلا در داخل کشور متاثر از جهش جهانی قیمت، افزایش پیدا کرد اما این موضوع چندان ماندگار نبود. چرا که با روند استهلاکی و کاهشی درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین و همچنین عدم دخالت مستقیم دیگر کشور‌ها، قیمت طلا با ریزش بیش از ۳۵ درصدی از ۱۹۹۰ دلار در می ۲۰۲۲ به حدود ۱۶۷۰ دلار به ازای هر انس در اکتبر ۲۰۲۲ رسید. بنابراین به جهش اخیر طلا نیز نمی‌توان دلخوش بود و براساس تحلیل‌های بین‌المللی نیز طلا بین کانال ۱۹۵۰ تا ۲۰۵۰ دلار در نوسان خواهد بود.

دوما؛ دفتر تحلیل وزارت اقتصاد آمریکا ارقام تازه‌ای از اقتصاد این کشور منتشر کرده که نشان می‌دهد تورم در ماه سپتامبر در حدود ۳.۴ درصد بوده که هر چند در مقایسه با سال گذشته کاهش پیدا کرده اما همچنان فدرال رزور آن را رقم بالایی دانسته و پیش بینی می‌شود نرخ بهره را همچنان افزایش دهد. این مهم را به خطر تعطیلی دولت آمریکا و نگرانی‌های مربوط به تعطیلی آن اضافه کنید.حتی در شرایطی که کنگره آمریکا رئیس جدید مجلس نمایندگان، مایک جانسون، را انتخاب کرده است. این دو سیگنال اقتصادی و سیاسی نیز در افزایش قیمت طلا بی تاثیر نبوده است.

سوما؛ با وجود تنش‌های بین‌المللی اما همچنان بازارهای طلا در اقتصاد کشور با کمبود تقاضا رو به رو بوده که از همین رو پیش بینی می‌شود افزایش قیمت طلا در داخل کشور از جهش جهانی آن تبعیت نکرده و به افزایش اندکی بسنده کند.

امروز قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با حدود ۲ میلیون ۴۵۰ هزار تومان آغاز شد که نشان می‌دهد تاثیرات جهانی به صورت محدودتری در قیمت داخل لحاظ شده است. افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت طلا در یک سال اخیر و وجود حباب های چند میلیونی در قیمت سکه یکی از دلایل عدم وجود تقاضا در بازار و همچنین اثرات محدود قیمت جهانی است.