به گزارش «نود اقتصادی» افزایش قیمت نفت با افزایش صادرات نفت از سوی ایران رابطه مثبت دارد. در واقع افزایش قیمت نفت منجر به افزایش صادرات نفت ایران می‌شود چرا کشور ما با تخفیف بیشتر می‌تواند حتی در شرایط تحریمی نیز مشتریان خود را جذب کند. این مهم قطعا به افزایش درآمد‌های ارزی منجر خواهد شد و احتمال ثبات دلار در داخل را نیز بیشتر از قبل خواهد کرد.

مشاهده کنید که در طی دو ماه اخیر خبر آزاد سازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی بلوکه شده ایران توانست تب افزایش قیمت دلار در بازار را کاهش دهد و حالا با واریز شدن این پول‌ها به حساب بانک‌های ایرانی، قدرت بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار بیش از پیش شده است. بنابراین در پیش‌بینی قیمت دلار در بازار‌‌های غیر رسمی کشور، روند قیمت نقت و تحلیل بازار آن نیز بسیار موثر است.

«آژانس بین‌المللی انرژی (OMR)» یکی از معتبرترین نهاد‌های بررسی نفت و بازار آن می‌باشد و گزارش این آژانس نیز بهترین و به موقع ترین منابع برای داده‌های  نفت را دارد. براساس آخرین گزارش OMR قیمت نفت در سپتامبر ۲۰۲۳ به ۹۰ دلار رسیده که ۳۰ درصد افزایش را در مقایسه با ابتدای سال نشان داده و سقف قیمت نیز در یک سال اخیر را شکسته است. پس همین افزایش قیمت فارغ از دلایل و پیامد‌های آن به نفع ایران و درآمد‌های ارزی بوده و احتمالا همین موضوع مد نظر بانک مرکزی نیز خواهد بود.

افزایش قیمت نفت در شرایطی رخ داده که تقاضای جهانی به ۱۰۲ میلیون بشکه نفت در روز رسیده که این امر با توجه به افزایش مصرف چین، رشد سوخت جت و مواد اولیه پتروشیمی‌ها ادامه دار خواهد بود.

«آژانس بین‌المللی انرژی (OMR)» دلایل افزایش قیمت نفت که آن را ادامه دار هم تلقی کرده به این ترتیب ارائه کرده است؛

 ۱) تمدید کاهش تولید توسط عربستان سعودی و روسیه تا پایان سال جاری، کسری قابل توجهی در بازار را تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ ایجاد خواهد کرد. در سال جاری تاکنون، تولید اوپک پلاس ۲ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است و مجموع زیان‌ها به دلیل افزایش شدید عرضه نفت از سوی ایران کاهش یافته است.

 ۲) عرضه غیراوپک پلاس ۱.۹ میلیون بشکه در روز افزایش یافت و به ۵۰.۵ میلیون بشکه در روز رسید اما همچنان برای تامین تقاضای جهانی کافی نبوده است.

 ۳) پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی نفت به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ نسبت به نیمه اول این سال افزایش یابد که این افزایش عموما باید از سوی ایران تامین شود.

سطوح ۱ نیمه ۲۰۲۳، عرضه را ۱.۲۴ میلیون بشکه در روز تحت الشعاع قرار خواهد داد. علیرغم شرایط سخت اقتصادی، افزایش تقاضا در چین محتمل به نظر می رسد که ۷۵ درصد از افزایش تقاضای جهانی نفت در سال جاری را به خود اختصاص میدهد.

بنابراین بازار نفت و روند آتی آن به نفع کاهش قیمت دلار در ایران خواهد بود چرا که اولا قیمت هر بشکه نفت به ۹۰ دلار رسیده که ۳۰ درصد بیشتر از قیمت ابتدای سال است و دوما بازار جهانی با افزایش تقاضای نفت رو به رو خواهد بود که این تقاضا با توجه به تمدید کاهش تولید از سوی عربستان و روسیه می‌بایست از سوی ایران پاسخ داده شود.