علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص وضعیت تخصیص ارز در نیمه اول امسال اظهار کرد: در نیمه اول سال ۱۴۰۲ غالب ارز تخصیصی توسط جهاد کشاورزی به نهاده‌های تولیدی بوده است.

وی افزود: در نیمه اول سال ۱۴۰۲ بیش از ۱.۷ میلیارد یورو ارز برای واردات ذرت و بیش از ۲.۵ میلیارد یورو برای واردات دانه و کنجاله تخصیص و تامین شده و هدف اصلی وزارت جهاد تلاش برای تامین به موقع و حداکثری نهاده های تولید می‌باشد.

پیمان پاک گفت: این در حالی است که تنها ۱۵ میلیون دلار در اوج بحران کمبود مرغ در ماه‌های خرداد و تیر جهت واردات گوشت مرغ ارز تخصیص داده شده که به میزان کمتر از ۳ هزارم ارز تخصیصی به واردات نهاده های تولیدی است. این کمبود نیز با مدیریت تولید و افزایش جوجه ریزی به میزان کم سابقه بیش از ۱۳۰ میلیون در ماه تامین و در حال حاضر تعادل بازار از طریق تولید داخل برقرار شده است.

قائم مقام وزیر جهاد گفت: در ۶ ماه اول سال جاری میزان ارز تخصیصی به واردات سایر کالاهای مصرفی حوزه کشاورزی که تولید داخل دارند با کاهش ۱۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مدیریت شده و ارز حاصله صرف واردات نهاده‌های مورد نیاز کارخانجات و واحدهای تولیدی کشاورزی و دامپروری شده است.