به گزارش «نود اقتصادی» در تابستان ۱۴۰۱ میانگین قیمت هر کیلو برنج ایرانی به حدود ۱۱۲ هزار تومان رسید که افزایش ۱۶۱ درصدی نسبت به شهریور ۱۴۰۰ داشت.

کارشناسان و فعالان بازار در همان زمان معتقد بودند بخشی از این افزایش قیمت طبیعی است؛ چراکه هزینه‌های تولید نیز به‌اندازه ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است اما جهش ۱۶۱ درصدی قیمت برنج ایرانی طی یکسال طبیعی نیست و پای محتکران بزرگ در میان است.

در آن زمان این ادعا چندان پذیرفته نشد اما حالا پس از یکسال با ورود سنگین برنج‌های احتکار شده به بازار، قیمت برنج ایرانی به‌ویژه برنج شمال با کاهش قابل‌توجهی روبرو شده و میانگین قیمت که در ماه‌های اسفند تا خرداد امسال به حدود هر کیلو بیش از ۱۲۳ هزار تومان رسیده بود حالا به ۹۲ هزار تومان رسیده است.

به‌عبارتی، قیمت برنج ایرانی در شهریور ۱۴۰۲ نسبت به شهریور ۱۴۰۱ کاهش ۱۸ درصدی و نسبت به اوایل امسال کاهش ۲۵ درصد داشته است.
 
فعالان اقتصادی و کشاورزان می‌گویند شرایط فعلی نتیجه نقره‌داغ شدن محتکران برنج پارسال بوده و فروشندگان عمده به‌واسطه هزینه‌های سنگین انبارداری، حاضرند به قیمت‌های پایین‌تر نیز بفروشند تا برنج روی دست آنها باد نکند.